گسترش پوشش اینترنت ماهواره ای سرعت می‌گیرد

تکنولوژی اینترنت ماهواره ای با سرعت در حال توسعه است و در چند سال آینده قسمت های بیشتری از کره زمین تحت پوشش ماهواره های مدار کوتاه ارائه کننده اینترنت قرار می‌گیرند. گسترش اینترنت ماهواره ای تغییر قابل ملاحظه در دسترسی به اینترنت و فرهنگ استفاده از آن ایجاد می‌کند و بیش از پیش کنترل حکومت ها را بر اینترنت کاهش می‌دهد.

ماهواره های ارتفاع کوتاه (ال ای او) ماهواره هایی هستند که در ارتفاع ۲۰۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرند که تقریبا یک سوم شعاع کره زمین است. این ماهواره ها برای حفظ موقعیت خود در مدار کوتاه باید سرعتی معادل ۲۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت داشته باشند. این ماهواره ها برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای اینترنت ازمحدوده فرکانس موسوم به باند Ku که ۱۲-۱۸ گیگا هرتز است استفاده می‌کنند که محدوده پایینی فرکانسی است که توسط ناتو استفاده می‌شود. با تکنولوژی جدید این ماهواره ها قابلیت ارائه اینترنت با سرعتی بیش از ۵۰۰ مگا بیت در ثانیه را دارا می‌باشند.

گفته می‌شود که پیشنهاد شده ۱۸۰۰۰ ماهواره مدار کوتاه تا سال ۲۰۲۵ در مدار کره زمین برای گسترش پوشش اینترنت ماهواره ای نصب شود. به غیر از شرکت اسپیس ایکس، از جمله شرکت های ان وب، آمازون، سامسونگ، و بویینگ هم در کار نصب ماهواره های مدار کوتاه برای گسترش پوشش اینترنت ماهواره ای هستند.

شرکت اسپیس ایکس از ماه مه گذشته تا کنون ۳۰۰ ماهواره در مدار زمین برقرار کرده است. الون ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس گفته است که ۴۰۰ ماهواره برای حداقل پوشش رادیویی آمریکای شمالی و ۸۰۰ ماهواره برای پوشش متوسط این قسمت از کره زمین لازم است. شرکت اسپیس ایکس قصد دارد که تا پایان سال ۲۰۲۰ در آمریکا و کانادا پوشش اینترنت ماهواره ای برقرار کند و بتدریج محدوده پوشش را به مناطق مجاور گسترش دهد.

تهیه و تنظیم از خبرگاه، ۸ مارس ۲۰۲۰