آلمان اعلام کرد «ائتلافی از کشورهای اروپائی» کودکان پناهجو را می‌پذیرد

دولت آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلافی متشکل از چند کشور اروپائی آمادۀ است هزار تا هزار و پانصد کودک پناه جو را که در یونان سرگردان مانده‌اند پذیرفته و کار انتقال آنان را بر عهده گیرد. کمیسیون مشترک احزاب حاضر در دولت ائتلافی آلمان نیز امروز تصمیم گرفت در چهار چوب این همکاری اروپائی، شماری از کودکانی را که بدون همراه در اردوگاه‌های پناهندگی یونان و پشت مرزهای این کشور به سر می‌برند، به آلمان انتقال یابند.

مصوبه کمیسیون مشترک احزاب ائتلافی، بامداد امروز دوشنبه ۱۹ اسفند/ ۹ مارس در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. در نشست این کمیسیون، “آنگلا مرکل” صدراعظم، “اولاف شولتس” وزیر دارائی، “ینس اسپاهن” وزیر بهداری، “هایکو ماس” وزیرخارجه، و رؤسای فراکسیون‌های احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات و سوسیال مسیحی، شرکت داشتند.

در مصوبه کمیسیون که دولت مأموریت اجرای آن را به عهده گرفته آمده است: «آلمان آماده است در چارچوب یک همکاری اروپائی سهم مناسبی ایفا کند؛ به این دلیل ما می خواهیم در زمینه حل بحران انسانی ناگوار، ١٠٠٠ تا ١۵٠٠ کودک پناهجو به یونان کمک کنیم”.

نشریه دیت‌سایت آلمان می‌نویسد: «منظور کودکانی هستند که یا به دلیل بیماری شدید نیاز فوری به درمان دارند، یا زیر ١٤ سال دارند و بدون همراه خود را به یونان رسانده‌اند. اکثر این کودکان نیز دختر هستند».

در مصوبه کمیسیون مشترک احزاب ائتلافی علاوه بر این تصریح شده است که آلمان حاضر است ضمن کمک به حفظ مرزهای یونان، به این کشور برای نگهداری از پناهجویان تازه وارد، یاری برساند. در مورد نحوه این کمک ها دولت آلمان با دولت یونان مذاکره خواهد کرد.

همزمان با انتشار مصوبه کمیسیون احزاب، “زاسکیا اسکن” رئیس حزب سوسیال دموکرات، از دولت آلمان خواست که برای نگهداری پناهجویانی که به تازگی وارد ترکیه شده‌اند کمک مالی بیشتری در اختیار آنکارا قرار دهد تا این کشور بتواند به تعهداتی که در برابر اتحادیه اروپا سپرده است عمل کند.

فشار مردم آلمان به دولت
در هفته گذشته مردم آلمان برای واکنش نشان دادن در برابر فاجعه انسانی در مرز یونان، دولت را به شدت زیر فشار قرار دادند. روز سه شنبه ٤ مارس/ ١٤ اسفند صدها نفر در برابر کاخ صدراعظمی برلین تجمع کردند و خواستار کمک دولت به پناهجویان یونان شدند.

روز شنبه ٧ مارس/ ١٧ اسفند نیز شهرهای برلین و هامبورگ شاهد تظاهرات ده ها هزار تن در اعتراض به سکوت دولت آلمان در برابر سرنوشت پناهجویانی شدند که پس از گشوده شدن مرزهای ترکیه خود را به سختی به پشت مرزهای یونان رسانده‌اند، اما نه یونان آنها را راه می‌دهد و نه ترکیه امکان بازگشت به آنان می دهد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۹ مارس ۲۰۲۰