سایت روسی اسپوتنیک: لشکر هوابرد ۱۰۱ امریکا در راه عراق است

یک مقام عراقی خبر داد که نیروهای لشکر هوابرد ۱۰۱ امریکا که تنها نیروی تهاجمی هوایی در جهان است جهت استقرار در یکی از پایگاه‌های نظامی عراقی عازم عراق می‌شود. این منبع که در یک پایگاه نظامی هوایی عراق مستقر است به پایگاه خبری روسیه ای «اسپوتنیک» گفت که این نیروها قرار است به جای یکی از شرکت‌های امنیتی امریکایی فعال در عراق مستقر شوند.

این منبع که نخواسته نام و محل مأموریتش مشخص شود تأکید کرد که نیروهای مارینز امریکا نیز در این پایگاه نظامی هوایی حضور دارند و قرار است لشکر ۱۰۱ در کنار آنها حاضر شوند.

این لشکر، که از آن به «عقاب های غران» [نام برده می‌شود،]نیرومندترین و به‌لحاظ تاکتیکی، تحرک‌پذیرترین لشکر ارتش ایالات متحده آمریکاست. در حال حاضر وظیفهٔ این لشکر، طراحی، هماهنگی و اجرای عملیات نظامی هوابرد در حد و اندازه‌های یک تیپ است و قادر است نواحی و اراضی کلیدی و مهم را در خاک دشمن تصرف کند و به پشتیبانی عملیاتی از نیروهای زمینی بپردازد.

نیروهای این لشکر قادرند در محیط های اقلیمی و شرایط محیطی دشوار و همچین با زیرساخت‌های محدود یا منهدم‌شده به فعالیت خود ادامه دهند.

تحرک‌پذیری کم‌نظیر این لشکر و آموزش‌های سطح‌بالای آن، لشکر صد و یکم هوابرد را طلایه‌دار و پیش‌قراول نیروهای ضربت زمینی ارتش آمریکا در نبردهای سال‌های اخیر نموده است.

ایالات متحده از این نیروها در حمله به عراق پس از اشغال کویت توسط رژیم صدام حسین استفاده کرد.

اعزام این نیروها به عراق با شدت گرفتن تنش‌ها میان نیروهای امریکایی و نیروهای مسلح شیعی تابع الحشد الشعبی در عراق همراه شده است.

در تازه ترین تحول درباره این درگیری ها در ساعت ۱۱ صبح شنبه (۱۴ مارس)، پایگاه التاجی هدف شلیک ۳۳ راکت از نوع کاتیوشا به یگان‌های پدافند هوایی عراق و نزدیک به مقر ائتلاف بین المللی ضد داعش قرار گرفت. پیش از این ایالات متحده امریکا از ارسال سامانه موشکی پاتریوت به عراق نیز خبر داده بود.

منبع: سایت عراقی میدل ایست نیوز به زبان فارسی، ۱۵ مارس ۲۰۲۰