کمک پناهجویان به مردم یک روستای هلند به نشانه قدردانی

در نزدیکی روستای کوچکی واقع در شمال هلند اردوگاهی برای صدها پناهجو دایر شده است. پناهجویان به نشانه قدردانی از مردم این روستا به کمک آنها شتافته و فروشگاه‌های روستا را برای مقابله با شیوع کرونا ضدعفونی می‌کنند. اقدام آنها مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

روستای «تِر آپل» هلند در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی آمستردام و در نزدیکی مرز آلمان قرار دارد. در حومه این روستا بزرگترین مرکز پذیرش پناهجویان در هلند قرار دارد که یک‌هزار و ۹۰۰ پناهجو را در خود جای داده است.

آسوشیتدپرس از یک مهندس برق ۳۴ ساله عراقی به نام رفعت التکریت در این روستا نوشته است که پناهجوست و به‌منظور کمک به مردم در فروشگاهی سبدهای خرید را ضدعفونی می‌کند تا به این وسیله از ساکنان این روستا به‌خاطر میزبانی از پناهجویان قدردانی کند.

التکریت با دست‌کش در دست و یک اسپری ضدعفونی‌کننده و دستمالی تمیز در خارج از سوپرمارکت سبدها و چرخ‌دستی‌های مشتریان را ضدعفونی می‌کند. او در این هفته به‌طور داوطلبانه این کار را آغاز کرده است.

التکریت به زبان عربی می‌گوید: «به‌عنوان پناهنده این تنها کاری است که می‌توانیم برای کمک به هلندی‌ها انجام دهیم زیرا آنها در اردوگاه همه کار برای ما کردند.»

بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز تا چهارشنبه ۱۳ فروردین / یکم آوریل، در هلند ۱۳ هزار و ۶۱۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون یک هزار و ۱۷۳ نفر جان خود را از این بیماری از دست داده‌اند.

ضدعفونی کردن فروشگاه‌ها توسط گروه‌های داوطلب پناهجو در «تِر آپل» همچنین راه دیگری برای بهبود تصویر پناهجویان در این روستای کوچک است. مغازه‌داران و افراد محلی در گذشته از سرقت و رفتار نامحترمانه برخی از پناهجویان شکایت داشتند.

همه پناهجویانِ تازه‌وارد هنگام ورود به هلند باید در این مرکز ثبت‌نام کنند. برخی از آنها فقط چند روز در آنجا زندگی می‌کنند و برخی دیگر در انتظار تصمیم‌گیری در مورد درخواست پناهندگی خود در آنجا می‌مانند.

کارینا زویدینخا، آموزگار زن، هنگامی که وارد فروشگاه می‌شد از ابتکار پناهجویان استقبال کرد و گفت: «خوشحالم که این کار را می‌کنند. در اخبار از آنها اغلب بد یاد می‌شود و این شرم‌آور است زیرا ۹۵ درصد آنها در اینجا واقعاً خوب عمل می‌کنند. خوشحالم از اینکه می‌توانند آن را این‌گونه به بقیه روستاییان نشان دهند.»

در حالی‌که پناهجویانی همچون التکریت در فروشگاه‌های «تِر آپل» داوطلبانه کمک می‌کنند، هلندی‌ها نیز در طول روز به روش‌های جدید به کودکان پناهجویان کمک می‌کنند زیرا اقدامات مهارکننده کروناویروس محدودیت‌های بیشتری به آنها تحمیل کرده است.

گیزله آزاد، پناهجوی سابق هلندی – ایرانی که ۲۴ سال در هلند زندگی کرده است، پروژه‌های هنری کودکان را در مرکز پناهجویان «تِر آپل» هماهنگ می‌کند. او می‌گوید افرادی که در بنیادی به نام «شادی» کار می‌کنند، حتی در صورت ممنوعیت مراجعه حضوری، راه‌های جدیدی برای کمک به کودکان می‌یابند.

او افزود: «ما ابتکارات بسیار خلاقانه‌ای می‌بینیم. یک برنامه خواندن ترانه از روی متن شعر ایجاد کرده‌ایم که می‌توان آن را در خانه انجام داد. همچنین افرادی در کانال‌های یوتیوب پروژه‌های هنری مختلفی مانند ساختن کاردستی با کاغذ ارائه می‌دهند. امکانات واقعاً بی پایان هستند.»

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۳ فروردین ۱۳۹۹