آسیب ۳۰۰ میلیاردی سیل به میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: ۷۳۰ اثر تاریخیِ ۲۵ استان کشور در اثر بارش باران و سیلاب آسیب دیده‌اند که براساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده تا کنون، به اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای مرمت و نجات‌بخشی این آثار نیاز است.

محمدحسن طالبیان که دو روز قبل را برای بررسی آثار تاریخی استان لرستان مانند فلک‌الافلاک و پل‌های تاریخی این استان در سیل، در شهرها و مناطق مختلف لرستان گذارنده است، در گفت‌وگویی با ایسنا، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان را ۶ استانی در کشور اعلام می‌کند که از آن‌ها هیچ گزارشی مبنی بر تخریب یا آسیب بناهای تاریخی در اثر سیل گزارش نشده و می‌گوید: متأسفانه سیل به آثار تاریخیِ برخی از استان‌ها آسیب‌های زیادی را وارد کرده است، حتی هنوز برخی از آثار زیر آب و در بستر رودخانه هستند و بعد از گذشت حدود ۱۰ روز از اتفاقات رخ داده در این استان‌ها، سیلاب در برخی نقاط بار دیگر افزایش داشته و حتی بارندگی‌ها در استان گلستان نیز بیش از گذشته گزارش شده است.
وی اما محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی را شامل اعداد و ارقام اعلام شده نمی‌داند و تاکید می‌کند: به دلیل قرار داشتن این محوطه‌ها در آب، هنوز کارشناسان موفق به بررسی و پایش آن‌ها نشده‌اند.
او با اشاره به وضعیت کرخه در استان خوزستان که استان را با مشکلاتی مواجه کرده، نسبت به پایش محوطه‌های مهم و باستانی تاکید می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر آن‌چه برای ما اهمیت دارد، پایش بناها، سازه‌ها یا پل‌های در بستر رودخانه است. با توجه به وجود محوطه‌های تاریخی زیاد خوزستان و قرارگرفتن بخشی از آن‌ها در کنار کرخه، بررسی آن‌ها بعد از فروکش کردن آب انجام می‌شود.