آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد

تصمیم دولت آمریکا مبنی بر داخل کردن نام سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا نه تنها تجارت شرکت‌ها و مؤسسات خارجی با ایران، که طیف وسیعی از معادلات امنیتی و سیاسی و همچنین همکاری‌های اطلاعاتی را در منطقه عمیقاً تحت تأثیر قرار خواهد داد.
آمریکا چند سال قبل نیروی قدس سپاه را در لیست شمول فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار داده بود و وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ نیز در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ سپاه پاسداران را به دلیل حمایت از تروریسم در شمول این فرمان اجرایی قرار داد.  

این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته است.

پرزیدنت ترامپ در این بیانیه نوشته است: امروز من رسما قصد دولتم برای تعیین سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ، شامل نیروی قدس آن سپاه، به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی بنا بر بند ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت را اعلام میکنم. این گام بیسابقه که تحت رهبری وزارت خارجه برداشته میشود، موید این واقعیت است که [رژیم] ایران نه تنها یک حامی حکومتی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تروریسم، به عنوان یک ابزار حکومتداری، مشارکت کرده و آن را تامین مالی و ترویج میکند.

رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و اجرای کارزار تروریسم بین المللی آن [رژیم] است.

جیسون بلازاکیس، که تا همین چندی پیش مدیر دفتر مقابله با تروریسم مالی و اعمال تحریم بود، به والاستریت ژورنال گفته که این نخستین بار است که یک نهاد دولتی – یعنی سپاه پاسداران – به عنوان یک سازمان خارجی تروریستی تعیین میشود.

او افزود: «تاکنون هیچوقت بخشی از یک دولت در این فهرست قرار نگرفته است. عواقب چنین کاری در آینده عمیق خواهد بود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیرون از مرزهای ایران مسئول عملیات نظامی در سوریه، لبنان، عراق، و یمن است. در داخل کشور نیز نیمی از اقتصاد و نیروهای امنیتی و نظامی در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

عربستان سعودی و بحرین نیز در ماه اکتبر گذشته سپاه پاسداران و مقامات نظامی سپاه قدس را به فهرست گروهها و اشخاص دخیل در تروریسم اضافه کردند.

نقل از صدای آمریکا