حمله ملخ‌های دریایی به جنوب ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان کشاورزی هرمزگان از هجوم ملخ‌های دریایی با تراکم بالا در روزهای پس از بارندگی در این استان خبر داد. وی، مساحت مورد حمله این جانورها را حدود نصف استان هرمزگان و عمق آن را ۱۰۰ کیلومتر دانست.

بر اساس گزارش جماران، یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸، همزمان با گرم شدن مناطق آفریقایی، پوره‌ها (بچه ملخ) بالدار شده و به کشور سعودی نقل مکان کرده‌ و سپس دوباره برای تغذیه به ایران کوچ کرده‌اند. خبرها حاکی از آن است که این ملخ‌ها به استان های جنوبی این کشور و جزیره قشم و بخش‌هایی از بلوچستان هجوم آورده‌اند.

حمید دولتی، در این باره گفت: «بیش از ۵۰ درصد از مبارزه کشور در استان هرمزگان انجام شده و این میزان بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است. متاسفانه در ۲۰ اسفندماه، ملخ‌ها تخم گذاری کردند که به محض مشاهده پوره‌ها مجددا عملیات مبارزه آغاز شد.» وی، این ملخ‌ها را تهدید جدی برای امنیت غذایی ایران دانست و اعلام کرد که از ۱۶ فروردین ماه ۱۳۹۸، موج جدیدی وارد استان هرمزگان شده است و در حال حاضر این ملخ‌ها تا نزدیکی مزارع پیش‌روی کرده اند.

دولتی هشدار داد: «پیش بینی می‌شود پس از بارندگی‌های که در روزهای شنبه و یک شنبه پیش رو داریم، موج جدیدی با تراکم ۵ تا ۱۰ برابری به کشور هجوم بیاورند؛ با توجه به اینکه دستجات، پروازی هستند، به عمق استان نفوذ خواهند کرد که این امر یک اخطار بزرگ برای کل کشور است.»  نقل از العربیعه