اعتراضات مردم لبنان برای سومین شب پیاپی ادامه یافت و به خشونت کشیده شد

هزاران معترض لبنانی، شامگاه شنبه ۲۴ خرداد/ ۱۳ ژوئن برای سومین شب پیاپی در خیابان‌های بیروت پایتخت لبنان و چندین شهر دیگر علیه بحران اقتصادی در این کشور دست به یک تظاهرات گسترده زدند. آخرین گزارش‌ها حاکی از به خشونت کشیده شدن این اعتراضات و زخمی شدن ده‌ها معترض در این کشور است.

در حالی که اقتصاد لبنان در آستانه فروپاشی قرار گرفته و بهای پول این کشور نیز به صورت بی‌سابقه‌ای سقوط کرده است، هزاران معترض لبنانی برای سومین شب متوالی در خیابان‌های بیروت و چندین شهر دیگر این کشور خشم خود علیه مقام‌های سیاسی لبنان را فریاد زدند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، تظاهرات شب گذشته در لبنان به خشونت کشیده شد و در اثر درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی، ده ها معترض زخمی شدند. برخی از معترضان خشمگین شیشه‌های بانک ها را در چندین شهر شکستند و با آتش زدن لاستیک خودروها، جاده‌های اصلی را مسدود کردند. این معترضان همچنین به سوی پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند و نیروهای امنیتی هم با گلوله پلاستیکی و گاز اشک آور به آنها پاسخ دادند.

همزمان با ادامه تظاهرات در لبنان، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان شنبه شب طی یک سخنرانی تلویزیونی، اعتراضات را اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای سرنگونی دولت خود خواند و افزود «تلاش‌ها برای کودتا با شکست روبرو شده‌اند». بر اساس گفته‌های نخست وزیر لبنان، برنامه اصلاحات وی، پرده از چهره کسانی که سال‌ها «منابع دولت را غارت کرده‌اند» برمی‌دارد و برخی از گروه‌ها در تلاشند مانع این افشاگری‌ها شوند. حسان دیاب چند روز پیش یک طرح اصلاحات اقتصادی را به تصویب رساند.

با این حال، معترضان لبنانی می‌گویند دولت حسان دیاب تمامی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان را پیش می‌برد و هیچگونه اصلاحاتی را دردست نگرفته است. یکی از معترضان در بیروت به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما خواستار تشکیل یک دولت موقت و برگزاری انتخابات زودهنگام در لبنان هستیم و می‌خواهیم این انتخابات، فرصت را برای روی صحنه آمدن چهره‌های سیاسی جدید و فن‌سالار فراهم سازد».

سقوط ارزش لیره لبنان طی روزهای اخیر با تورم شدید همراه شده و بر مشکلات اقتصادی مردم این کشور بیش از پیش افزوده است. در همین حال، نخست وزیر لبنان ضمن درخواست کمک از صندوق بین‌المللی پول گفته است که عبور از این بحران اقتصادی بی‌سابقه، چندین سال طول خواهد کشید.

تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی و وضع مالیات جدید که در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز و به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمده بود، طی روزهای اخیر و در پی سقوط ارزش پول لبنان شدت یافته است.

معترضان لبنانی، همه احزاب و مقام‌های سیاسی این کشور را به بی‌کفایتی و فساد مالی متهم می‌کنند و خواستار برکناری همه آنها از قدرت هستند. جنبش اعتراضی مردم لبنان همچنین خواستار تشکیل و روی کار آمدن یک دولت جدید و فن سالار هستند.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰