اشپیگل: ۱۴ تن محموله مواد مخدر از بندر سوری تحت کنترل رژیم ایران به ایتالیا

پلیس ایتالیا سه روز پیش (چهارشنبه ۱۱ تیر ماه / اول ژوئیه) خبر داد که ۱۴ تن ماده رون‌گردان آمفتامین را کشف و ضبط کرده است. در این گزارش از سوی بازرسان گمرک ایتالیا گفته شده بود که این مواد از قرار “در سوریه توسط گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) برای تامین هزینه‌های مالی فعالیت این گروه تولید و به بازار مواد غیرقانونی اروپا” ارسال شده بود.

شبکه خبری “سی‌ان‌ان” نیز در این باره خبر داد که پلیس ایتالیا به سه فرد مشکوک شده و آنها را تا بندر “سالرنو”، در ایتالیا دنبال کرده است. در ادامه این خبر گفته شده که با این اطلاع قبلی درعملیات ماموران توانسته‌اند میلیون‌ها قرص آمفتامین را کشف کنند. محموله مواد مخدر کشف شده در بندر “سالرنو”، در جنوب غربی ایتالیا، در سه کانتینر و در قالب حدود ۸۵ میلیون قرص به ارزش یک میلیارد یورو از سوریه به ایتالیا ارسال شده بود. رئیس گمرک ایتالیا از کشف “بزرگترین محموله آمفتامین در جهان” خبر داد. این مواد مخدر چنان جاسازی شده بودند که ماموران گمرک ایتالیا در ابتدا با اشعه ایکس نیز قادر به تشخیص آن نشده بودند.

در اعلامیه پلیس ایتالیا در این ارتباط نوشته شده که “گروه حکومت اسلامی (داعش) در سال‌های گذشته به طور عمده فعالیت‌های تروریستی خود را از طریق قاچاق مواد مخدر تولید شده در سوریه” تامین کرده است.

“اشپیگل آنلاین” در گزارشی این پرسش را مطرح کرده است که در حالی که گروه تروریستی داعش در ماه مارس سال گذشته مهمترین پایگاه‌های خود را در سوریه از دست داده، چطو این گروه توانسته است این “بزرگترین کشف محموله مواد مخدر آمفتامین جهان” را از سوریه به مقصد بندر ایتالیایی ارسال کند؟ کریستوفر رویتر، تحلیل‌گر اشپیگل آنلاین، در این مطلب اشاره کرده است: «بسته‌های قرص‌های ضبط شده آمفتامین دارای همان آرم دو نیمه ماه است که در پرچم‌های متعلق به جنگ‌جویان داعش دیده می‌شود.»

اشپیگل در ادامه نوشته است، در حالی که خبرگزاری‌های بزرگی مانند “سی‌ان‌ان” و رسانه‌ها و روزنامه‌های معروف ایتالیایی همه از نقش داعش در این بزرگترین محموله مواد مخدر کشف شده جهان خبر داده‌اند، تنها دانیل رینری، گزارشگر مسائل خاورمیانه روزنامه کوچک ایتالیایی “ایلفوگلیو” (Il Foglio) با ابراز تردید این پرسش را مطرح کرده که “مقامات ایتالیایی به چه دلیلی داعش را به عنوان کارتل مواد مخدر معرفی کرده‌اند؟”

اشپیگل از مقاله رینری نقل کرده است که “از گروه داعش انجام هر جنایتی بعید نیست اما تولید صنعتی این حجم مواد مخدر مواد از عهده این گروه بر نمی‌آید. آخرین جنگجویان داعش در بیابان‌های سوریه و عراق پراکنده‌اند و به زندگی زیر زمینی دور از شهرها و به ویژه به دور از هر بندرگاهی ادامه می‌دهند”. رینری به این نکته نیز اشاره کرده است که “۱۴ تن مواد آمفتامینی که اکنون توقیف شده بزرگترین محموله مواد مخدر بوده اما به هیچ وجه تنها محموله ارسال و ضبط شده از بندر سوری لاذقیه در دوازده ماه گذشته نبوده است”.

در ژوئیه سال گذشته ماموران گمرک یونان محموله ۵،۲۵ تنی آمفتامین را مصادره كردند که در آن زمان بزرگترین میزان کشف این ماده مخدر در جهان بود. در دبی بازرسان از دو بار ضربه به قاچاقچیان این ماده روان‌گردان خبر دادند که آخرین مورد آن در ماه فوریه سال جاری محموله‌ای با ۵،۶ تن ماده مخدر بود.

در ماه آوریل ماموران گمرک مصر چهار تن حشیش کشف کردند که آن هم از بندر لاذقیه فرستاده شده بود. این محموله از سوی یک شرکت متعلق رامی مخلوف، پسر عموی دیکتاتور سوریه، بشار اسد ، بسته‌بندی و ارسال شده بود.

در همان ماه ، مقامات عربستان سعودی ۴۴،۷ میلیون قرص مفتامین را در دو نوبت کشف کردند که تقریبا نیمی از آنها به عنوان چای گیاهی “مالت” بسته بندی شده بود. این چای که از برگ درختهای کوچکی در آمریکای جنوبی تهیه می‌شود، نزد علویان سوریه (اقلیت مذهبی خاندان اسد) از محبوب ویژه‌ای برخوردار است. این محموله نیز از سوی یکی از نزدیکان رئیس جمهوری سوریه به عربستان ارسال شده بود. پس از کشف این محموله این خویشاوند اسد مدعی شد که از آرم شرکتش برای بسته بندی این محموله سوء استفاده شده است.

همه این محموله‌های آمفتامین و سایر مواد محرک روان‌گردان به شکل مشابهی از بندر لاذقیه به مقاصد گوناگون در جهان فرستاده شده‌اند.

سودآورترین تجارت خانوادگی اسد
براساس تحقیقات اشپیگل شبکه گسترده اقوام خاندان اسد به نوعی تولید کننده و یا فرستنده این مواد بوده‌اند: سامر کمال اسد، عموی دیکتاتور سوریه در روستای الباسه، در جنوب لاذقیه، چندین کارخانه را اداره می‌کند که تحت پوشش کارخانه بسته‌بندی اداره می‌شوند.

شرکت دیگری توسط تاجری به اسم عبداللطیف حمید در چند هفته پیش به عنوان بسته‌بندی و فروش کاغذ صنعتی در حلب به ثبت رسیده؛ آدرس ناشناخته‌ای که هنوز در فهرست اسامی شرکت‌های تحریم شده از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا قرار نگرفته است. کاغذهای بسته‌بندی‌های بزرگی که برای پنهان کردن قرص‌های آمتفامین مورد استفاده قرار گرفته نیز در آنجا تولید شده‌اند. ندر لاذقیه به طور عمده تحت کنترل اعضای خانواده و خویشاوندان اسد است و روستای زادگاه آنها در نزدیکی همین بندر است.

اشپیگل در این مطلب اما به این موضوع اشاره کرده که در پاییز سال گذشته این بندر به ایران اجاره داده شده است. در ادامه این گزارش آمده که “از این محل با کمک حزب الله لبنان که شبه نظامیان متحد ایران هستند، در زمینه توسعه دانش فنی و کاربرد مواد شیمیایی در مراحل اولیه تولید گسترده مواد مخدر در سوریه استفاده شده است.”

در گزارش اشپیگل آمده که “وجود کارتل مواد مخدر سوریه که متعلق به خانواده اسد است” نمی‌تواند از چشم مقامات مسئول ایتالیایی پنهان مانده باشد.

معامله فسفات سوریه با ایتالیا

کریستف رویتر، نویسنده مقاله این پرسش را در اینجا مطرح کرده که چرا تولید و ارسال همه محموله‌های کشف شده به داعش نسبت داده شده است؟ او در مقاله خود نوشته است: «این گمان مطرح می‌شود که دولت ایتالیا که تا به امروز فسفات را از سوریه وارد می‌کند و همچنین دولت پیشین ایتالیا که به طور مخفیانه علی مملوک، رئیس سازمان امنیت سوریه را با یک جت خصوصی در مارس سال ۲۰۱۸ برای دیدار و گفتگو محرمانه به ایتالیا فراخوانده بود، نمی‌خواهد روابط این کشور با دمشق را تیره شود.»

تحقیقات خبرنگاران اشپیگل برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه تا کنون ناموفق است. رئیس اداره گمرک ایتالیا از پاسخ بیشتر به پرسش‌ها خودداری کرده است و بازرسان این پرونده نیز گفته‌اند که تحقیقات بیشتر در حال انجام است. تنها یکی از روسای پلیس محلی اذعان کرده که هنوز مدرک مشخصی دال بر ارتباط داعش با این محموله به دست نیامده است.

به گفته راینر، کارشناس خاورمیانه روزنامه ایتالیایی “ایلفوگلیو”، “ایده نام بردن از داعش برای کشف یک محموله تاریخی مواد مخدر چنان خبر داغی است که می‌تواند موضوع‌های دیگر را تحت شعاع خود قرار دهد”.

منبع: سایت صئای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۴ ژوئیه ۲۰۲۰