مجوز پروازهای ایران به کشور ترکیه لغو شد

ترکیه مجوز تمام پروازهای ایرانی به آن کشور را از اولین ساعت یکشنبه (۲۹ تیرماه) لغو کرد. این موضوع بنا به دستور وزارت حمل و نقل و وزارت بهداشت ترکیه صادر شده است.

ترکیه شامگاه شنبه (۱۸ ژوئيه) اعلام کرد که مجوز پروازهای ایران و افغانستان به آسمان ترکیه لغو شده است و هیچ پروازی از دو کشور یادشده صورت نخواهد گرفت.

متعاقب این امر دو شرکت هواپیمایی ماهان و قشم‌ایر، لغو مجوز پرواز به ترکیه را به مسافران خبر دادند و نوشتند: «با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید کشور ترکیه و بسته‌شدن مرزهای این کشور، پروازهای تهران – استانبول – تهران تا اطلاع ثانوی لغو شد».

امکان انجام پرواز به کشور ترکیه که به خاطر گسترش کرونا قطع شده بود، از دو هفته پیش فراهم شد و شرکت‌های هواپیمایی ایران فروش بلیت مسیرهای ترکیه را آغاز کردند.

خبرگزاری امنیتی فارس، از قول مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، می‌گوید که توافق شده بود که از ۲۳ تیرماه پروازهای “ترکیش ایرلاین” به شهرهای ایران بیایند و همچنین پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ترکیه انجام شود، اما بنا به دستور وزارت حمل و نقل و وزارت بهداشت ترکیه، مجوز پروازهای ایرانی به ترکیه لغو شده است. با مصوبه شب گذشته کلیه بلیت‌های فروخته‌شده برای پروازهای ترکیه در ایران نیز کنسل می‌شود.

به نظر می‌رسد که تصمیم ترکیه به علت فاز دوم رشد سریع ویروس کرونا در ایران گرفته شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این پیش‌بینی کرده بود: «به دلیل شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آورده و در این روزها شاهد تشدید این وضعیت هستیم، احتمال دارد پروازهای خارجی به مقصد استانبول که قرار بود از اول اوت (۱۱ مرداد ماه) راه‌اندازی شود به تعویق بیافتد و در واقع همه چیز در این زمینه بستگی به شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا دارد».

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰