معافیت از تحریم آمریکا برای خرید نفت از ایران دیگر تمدید نمیشود

دولت آمریکا میگوید که دیگر معافیت از تحریم برای خرید نفت از حکومت اسلامی که روز دوم ماه مه به پایان میرسد را تمدید نخواهد کرد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای، خبر از تصمیم جدی دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت حکومت اسلامی داده است. پمپئو افزود، به عقیده وی گرایش میانه رو در داخل رژیم ایران وجود ندارد.

دولت آمریکا بدین ترتیب فشار بر حکومت اسلامی را افزابش میدهد. هدف از افزایش فشار بر حکومت اسلامی بدلیل رفتار مخرب رژیم حاکم بر ایران در منطقه است. پایان یافتن معافیت خرید نفت از رژیم ایران افزایش نفت در بازار نفت جهانی را بدنبال داشته است.

واشنگتن پست نوشت: حدود یک سال پس از ترک برجام، وزارت خارجه آمریکا قصد دارد اعلام کند که تمام کشورها باید کاملا واردات نفتی از ایران را قطع کنند یا تحت تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت.

نوامبر گذشته، آمریکا معافیت ۱۸۰ روزه برای ۸ کشور صادر کرد تا زمان بیشتری برای یافتن منبع جایگزین نفت ایران پیدا کنند.

تصمیم برای پایان معافیت نفتی ایران تاثیراتی بر روی بازار نفتی جهان دارد. مقامات امریکایی معتقدند که اختلال در بازار به دو دلیل حداقلی خواهد بود: اول اینکه عرضه اکنون بیش از تقاضا است و دوم اینکه پومپئو قرار است اعلام کند خلا ناشی از تحریم نفتی ایران بوسیه عرضه کنندگانی از جمله عربستان و امارات جبران خواهد شد. ترامپ در این مورد چند روز پیش با ولیعهد امارات گفتگو کرد.

سه کشور از ۸ کشوری که معافیت نفتی از امریکا دریافت کردند، تاکنون واردات نفتی خود از ایران را به صفر رسانده اند: یونان، ایتالیا و تایوان. دیگر کشورهایی که واردات خود از ایران را قطع نکرده، عبارتند از: چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی.

چین و هند هم اکنون بزرگترین وارد کنندگان نفت از ایران هستند. اگر آنها با خواسته ی ترامپ کنار نیایند، این می تواند باعث تنش در روابط دو جانبه شود، تنشی که به موضوعات دیگر مثل تجارت کشیده خواهد شد.

لینک

https://wapo.st/2Dqx0ff