جدایی طلبان جنوب یمن ادعای خودمختاری خود را پس گرفتند

جدایی طلبان جنوب یمن که مورد حمایت امارات عربی متحده قرار دارند، در ماه آوریل اعلام کرده بودند از دولت مرکزی یمن جدا می‌شوند. این گروه، چهارشنبه، ۲۹ ژوئيه با انتشار بیانیه‌ای از انصراف خود از خودمختاری و آمادگی برای پیوستن به دولت جدید یمن که با حمایت عربستان سعودی تشکیل می‌شود خبر دادند.

طبق این بیانیه، گروه جدایی طلب جنوب یمن اعلام کرده است دولت جدید عبد ربه منصور هادی که مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارد طی یک ماه آینده تشکیل می‌شود و نمایندگان این گروه نیز در آن سهم خواهند داشت. آقای هادی خود در عربستان حضور دارد و پیش‌تر از ریاست جمهوری یمن استعفا داده بود.

جدایی طلبان جنوب همواره از سوی امارات عربی متحده حمایت می‌شوند؛ کشوری که بخشی از ائتلاف عربی سعودی در جنگ یمن به شمار می‌رود.

در همین حال سازمان ملل متحد هشدار داده است که زمان به سرعت برای حصول هرگونه توافق در جهت پایان دادن به جنگ یمن در حال از دست رفتن است، جنگی که با حمله عربستان سعودی و متحدانش به یمن آغاز شده و هزاران کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها یمنی را آواره کرده است.

مارتین گریفیتس ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز سه شنبه ۲۸ ژوئیه به شورای امنیت گفت: «نگرانی و خطر جدی وجود دارد که مذاکرات صلح نابود شود و حصول آتش بس در یمن بیش از گذشته از دسترس خارج شود.»

اوضاع در یمن به ویژه بعد از گسترش شیوع ویروس کرونا در این کشور بحرانی گزارش می‌شود. کمبود مواد غذایی و بهداشتی شرایط دشواری را برای این کشور جنگ‌زده رقم زده است.

نزار هیثم سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن روز چهارشنبه اعلام کرد: «تصمیم انصراف از اعلام خودمختاری در چارچوب تلاش‌هایی صورت گرفت که فرماندهی ائتلاف عربی برای اجرای توافقنامه ریاض در پیش گرفته است.»

توافقنامه ریاض در نوامبر سال ۲۰۱۹ در پایتخت عربستان و با نظارت این کشور و امارات میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت ابوظبی قرار داشت و همچنین دولت مستعفی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری پیشین یمن که مورد حمایت عربستان قرار دارد امضا شد.

هیثم همچنین تاکید کرد انصراف این گروه از خودمختاری می تواند زمینه تامین صلح و ثبات در یمن و همچنین استان های جنوبی این کشور را فراهم سازد.

این در حالی است که در حال حاضر کنترل بخش عمده کشور در اختیار نیروهای حوثی یمن قرار دارد و تلاش‌های عربستان برای وارد کردن نیروهای نزدیک به خود در ساختار قدرت در این کشور چه از مسیر نظامی و چه از روش‌های سیاسی موفقیت آمیز نبوده است.

آقای هیثم در ادامه اظهارات خود اظهار داشت که این گروه به همکاری راهبردی با ائتلاف عربی برای مقابله با گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های افراط گرایانه در منطقه ادامه می‌دهد.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و چندین دولت دیگر عربی در ماه مارچ سال ۲۰۱۵ به یمن حمله کردند و تلاش‌های بین‌المللی برای توقف آتش جنگ بعد از گذشت بیش از ۵ سال بی‌نتیجه مانده است و ریاض با وجود فشارها و انتقادات بین‌المللی حاضر به پایان دادن به حملات به همسایه جنوبی خود نشده است.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۰