“نصرت نوح”، روزنامه‌نگار باسابقه درگذشت

«نصرت الله نوحیان» معروف به «نصرت نوح»، روزنامه‌نگار، شاعر و پژوهشگر ایرانی ۲۱مرداد۱۳۹۹ در آمریکا درگذشت.

او تا پیش از انقلاب عضو هیات‌مدیره روزنامه «کیهان» بود. به جز فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری، آقای نوح به خاطر پژوهش در حوزه شعر و ادبیات مشهور است.

نصرت نوح پیش از اینکه روزنامه‌نگار شود، شاعر بود. او در اواخر دهه ۱۳۲۰ خورشیدی و در زمانی که ۱۹ سال داشت، از سمنان به تهران رفت و شعرهایی انتقادی و سیاسی نوشت که در روزنامه‌هایی مثل «چلنگر» منتشر شدند. او بابت نوشتن این اشعار چند بار توبیخ و دستگیر شد.

آقای نوح فعالیت در روزنامه کیهان را از اواخر دهه ۳۰ خورشیدی آغاز کرد و تا پیش از انقلاب عضو هیات‌مدیره این روزنامه بود. «رضا قوی‌فکر»، روزنامه‌نگار، در گفت‌وگو با «خبرگزاری کتاب» ایران درباره نصرت نوح می‌گوید: «او به مرد حافظه ایران معروف بود. در زمان ما که اینترنت و گوگل نبود، از ته تحریریه داد می‌زدیم که استاد نوح فلان کلمه را به چه شکل می‌نویسند و استاد نوح هم به سرعت جواب را می‌گفتند. هر کس سوالی در تحریریه داشت از او می‌پرسید.»

نصرت نوح در سال‌های پس از انقلاب فعالیت در حوزه پژوهش را به روزنامه‌نگاری ترجیح داد. او در این دوره، شعرهای سیاسی خودش در زمان حکومت پهلوی را بازنشر کرده یا به تالیف کتاب‌هایی درباره شاعران ایرانی پرداخته بود. فعالیت‌های پژوهشی او به خصوص روی سمنان و ادبیات این شهر تمرکز کرده است.

«تذکره شعرای سمنان» که زندگی شاعران سمنانی را روایت می‌کند و مجموعه اشعار سیاسی «نوح»، از جمله کتاب‌های آقای نوحیان در سال‌های بعد از انقلاب هستند. این کتاب‌ها در ایران و آمریکا منتشر شده‌اند.

نصرت نوح در زمان مرگ ۸۹ سال داشت.

منبع: سایت ایران وایر، ۱۲ اوت ۲۰۲۰