توقف طرح فروش نفت سلف در بازار خبر داد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایسنا از توقف فروش نفت سلف خبر داد. حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به تشکیل جلسه این کمیسیون با حضور وزیر نفت گفت:
«کمیسیون برنامه و بودجه از ابتدا با این موضوع به شدت مخالف بود، و روز شنبه به وزیران نفت و اقتصاد و دارایی اعلام شد که باید متوقف شود و در جلسه غیر علنی هم دلائل غیر قانونی بودن آن بیان شد و در این جلسه نیز نمایندگان مخالفت شدید خود را اعلام کردند.»

حاجی‌بابایی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت: «فروش نفت سلف تا بررسی و ارائه اسناد و مبانی قانونی آن متوقف شد. براساس قانون بودجه ۱۳۹۹ دولت نمی‌تواند، نفت را به صورت سلف به فروش برساند. اعلام فروش ۵۰۰ هزار بشکه نفت از سوی دولت مغایر با قوانین است.»

با این‌حال قرار است سه‌شنبه ۱۸ مرداد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با حضور مسئولان دولتی و نظارتی یک با دیگر تشکیل جلسه دهد. همزمان محمد باقرنوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار پیامی در توییتر ادعا کرد که پیش‌فروش اوراق نفتی با طرح فروش قطعی نفت متفاوت است: «آنچه از پیش‌فروش اوراق نفتی در بورس صحبت می‌شود متفاوت از طرح فروش قطعی نفت است که در شورای عالی اقتصادی مورد توافق قرار گرفته.»

نوبخت در ادامه این پیام یادآوری کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هنوز درباره پیش‌فروش نفت سلف نظر قطعی نداده است.

فروش اوراق مشارکت نفتی و همچنین نفت در بورس انرژی پس از کاهش شدید صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا در دستور کار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. بر اساس اعلام منابع رسمی، صادرات نفت ایران به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. این طرح نخستین بار در دولت دهم برای توسعه صنایع نفتی در شرایط تحریم مطرح شد. در آن زمان مقرر شده بود دولت ۵۰۰ میلیون دلار از فروش نفت را پیش‌فروش کند.

منبع: برگرفته از سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۷ اوت ۲۰۲۰