گروه امل در لبنان تحریم های آمریکا علیه دو متحد حزب‌الله را “بی اثر” خواند

گروه شیعه امل از متحدان حزب الله لبنان امروز چهارشنبه نهم سپتامبر گفت که تحریم های جدید آمریکا علیه یکی از اعضای این گروه تاثیری بر این سازمان ندارد و تحریم های آمریکا نه سازمان امل که مردم لبنان را نشانه می گیرند. ایالات متحد آمریکا، دیروز سه شنبه دو وزیر پیشین حکومت لبنان از جمله علی حسن خلیل از اعضای گروه امل را در فهرست سیاه خود قرار داد. علی حسن خلیل از اعضای ارشد گروه امل و وزیر مالیه در حکومت پیشین لبنان است.

دولت واشنگتن اعلام کرد که تحریم شدگان به حزب الله یاری رسانده اند که از نظر آمریکا یک گروه تروریستی است. در کنار حزب الله که از حمایت مالی و نظامی حکومت ایران برخوردار است، سازمان امل یکی از گروه های مسلط شیعه در نظام سیاسی لبنان است. در واکنش به تحریم های جدید آمریکا، سازمان امل با انتشار بیانیه ای اعلام داشت که تصمیم اخیر واشنگتن تغییری در “عقاید و اصول ملی و میهنی این گروه ایجاد نمی کند.”

یوسف فینیانوس وزیر پیشین حمل و نقل و از سیاست‌مداران مسیحی و متحد حزب الله لبنان است که هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

به موجب تصمیم خزانه داری آمریکا دارایی های احتمالی این دو تن در آمریکا مسدود خواهند شد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا از یوسف فینیانوس و علی حسن خلیل به عنوان دو وزیر فاسد حکومت لبنان یاد کرد که با سوءاستفاده از مقام و موقعیت خود به حزب الله کمک رسانده اند. در اظهاراتی جداگانه، معاون وزیر امور خارجۀ آمریکا در امور خاورمیانه، دیوید شنکر، گفت : “وقت تغییر سیاست در لبنان فرا رسیده است.” او از تحریم های آمریکا علیه دو متحد حزب الله لبنان به عنوان هشدار یاد کرد و افزود که این هشدار خطاب به کسانی است که “با حزب الله همکاری می کنند و در زنده نگه داشتن این گروه تلاش می ورزند و همچنین متوجۀ رهبران سیاسی لبنان است که به نیازهای مردم پاسخ نمی‌دهند و با فساد مبارزه نمی کنند.”

معاون وزیر امور خارجۀ آمریکا بعید ندانسته که در هفته ها و ماه های آینده دیگر مقامات حکومت لبنان نیز آماج تحریم های واشنگتن قرار بگیرند. یک مقام دیگر دولت آمریکا تصریح کرد که دو مقامی لبنانی تحریم شده در مدیریت بندر لبنان نیز دست داشته اند که انفجار آن در ماه گذشته حدود دویست کشته و هزاران زخمی و صدها هزار بی سرپناه به بار آورد. هدف اصلی دولت آمریکا از تحریم های اخیر تضعیف حزب الله مهمترین متحد رژیم ایران در منطقه است. وزیر امور خارجۀ آمریکا گفته است که حزب الله لبنان تنها به یاری نظام فاسد سیاسی این کشور به حیات خود ادامه می دهد.

به گفتۀ دولت آمریکا، وزیر پیشین مالیه لبنان با دور زدن تحریم های آمریکا علیه حزب الله مبالغ هنگفتی را به این گروه رسانده است. وزیر پیشین حمل و نقل لبنان نیز در ازای دریافت صدها هزار دلار رشوه از حزب الله کمک های سیاسی مهمی به این گروه کرده و اسناد مهمی در خصوص دادگاه بین المللی رسیدگی به پروندۀ قتل رفیق حریری در اختیار حزب الله گذاشته است. این دادگاه یکی از اعضای حزب الله را به جرم شرکت در قتل رفیق حریری غیاباً محاکمه و محکوم کرد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۹ سپتامبر ۲۰۲۰