کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعدام نوید افکاری را محکوم کردند

پنج کارشناس حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعدام نوید افکاری را به شدت محکوم کرده و ضمن ابراز تسلیت، با خانواده او اظهار همبستگی کردند. بیانیه این پنج کارشناس حقوق بشر به دو زبان انگلیسی و فارسی بر روی سایت رسمی سازمان ملل متحد منتشر شده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و همچنین آگنس کالامار، گزارشگر اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه از جمله افرادی هستند که بیانیه یاد شده را امضا کرده‌اند.

افزون بر این دو، کلمنت نیالتسوسی وول، گزارشگر ناظر بر برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، نیلز ملزر، گزارشگر ناظر بر شکنجه و ایرنه خان، گزارشگر ناظر بر حق آزادی بیان نیز از دیگر کارشناسانی هستند که بیانیه محکوم کردن حکومت ایران را امضا کرده و اعدام نوید افکاری را غیرقانونی خوانده‌اند.

متن بیانیه کارشناسان

در بیانیه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمله چنین آمده است: «عمیقا آزاردهنده است که مقامات ظاهرا از اعدام یک ورزشکار برای ترساندن مردم در شرایط ناآرامی‌های اجتماعی استفاده کردند.»

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در عین حال به نحوه دادرسی پرونده نوید افکاری و اخذ اعتراف با استفاده از شکنجه اشاره کرده و بهره گرفتن از چنین ابزارهایی برای صدور حکم اعدام را اقداماتی خودسرانه و فراقانونی دانسته‌اند.

در این بیانیه آمده است که اعدام نوید افکاری، دومین اعدام در دو ماه اخیر است که در ارتباط با اعتراضات اخیر در ایران اجرا می شود.

امضا کنندگان بیانیه یاد شده پرداختن به چنین مواردی از نقض خشن قوانین بین‌المللی و نادیده گرفتن الزامات و تعهدات حقوق بین‌الملل از سوی حکومت ایران را به‌هیچ‌روی دخالت در امور داخلی ایران ندانسته و آن را وظیفه نهادهای بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «اگر افکاری مرتکب قتل شده است چرا پنهانی و به موجب اعترافات اخذ شده زیر شکنجه محاکمه شد؟ اعدام نوید افکاری فراقضایی و خودسرانه بوده و در دادگاهی فاقد حداقل‌های اصول شکلی و ماهوی دادرسی منصفانه و در پوشش اتهام قتل صادر شده است.»

افزون بر آن، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده نوید افکاری پشت درهای بسته را دلیل دیگری برای این اعدام فراقانونی دانسته‌اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در عین حال اعدام شتاب‌زده و مخفیانه نوید افکاری را از دیگر مواردی اعلام کرده‌اند که نشان ازخودسرانه بودن این اعدام دارد.

در این بیانیه به شکنجه نوید افکاری و به شکایت او علیه قوه قضاییه نیز اشاره شده است. در این بیانیه به نقل از نوید افکاری آمده است که: «مامورین دست‌ها و شکم و پاهایش را به وسیله باتوم و اجسام سخت به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند، روی صورتش پلاستیک می‌کشیدند و او را تا مرز خفگی و مرگ پیش می‌بردند و در بینی‌اش الکل می‌ریختند.»

کارشناسان یاد شده در بیانیه خود همچنین از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده‌اند بی درنگ همه احکام مربوط به اعدام معترضان را متوقف کند.

انتشار خبر مربوط به اعدام نوید افکاری در روز شنبه ۲۲ شهریور (۱۲ سپتامبر) واکنش شدید بین‌المللی و از جمله نهادهای حقوق بشری و ورزشی را در پی داشت.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰
تصویر: جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امورحقوق بشر ایران