هشدار وزارت بهداشت درباره چند بیماری در مناطق سیل‌زده خوزستان

طبق اطلاعات سازمان دامپزشکی کشور، عوامل بیماری در مناطق سیل زده گسترش یافته است. عوامل بیماریهایی مانند اسهال التور، سالک، هاری، شپش و گال و از همه مهمتر افزایش آسیب های روحی روانی مانند پرخاشگری، بی خوابی و ترس نگران کننده است

دکتر محمداسماعیل مطلق در جلسه شورای سلامت خوزستان که شامگاه چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: طبق بررسی که بین سال‌ ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ در خصوص وضعیت کشورها از نظر مخاطرات انجام شد، مشخص شد که ۶۱ درصد مخاطرات در ایران مربوط به سیل، ۲۸ درصد زلزله، ۳ درصد طوفان، ۲ درصد رانش زمین، ۲ درصد تخریب جنگل‌ها و یک درصد موارد دیگر است.  

 وی افزود: در بررسی دیگری نیز از نظر وضعیت ایران در مرگ و میر ناشی از بلایا مشخص شد که اگر سطح همه مرگ و میرها در جهان  را ۱۰ حساب کنیم، سطح خطر ایران هشت از ۱۰ است؛ یعنی سطح ایمنی ایران از نظر مرگ ناشی از بلایا ۲ گزارش شده است.  

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیشترین افرادی که تحت مخاطرات طبیعی قرار می‌گیرند مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران خاص هستند.  در زلزله کرمانشاه بیشترین آسیب را افرادی دیده‌اند که در مناطق محروم بوده و از نظر  اقتصادی وضعیت پایینی دارند.  

وی گفت: در بررسی در مورد مقایسه مرگ و میر در بم طی پنج سال و روزی که زلزله رخ داد، مشخص شد که طی پنج سال ۱۶ مورد مرگ زنان باردار رخ داده است، اما در یک روز زلزله، ۱۷۳ مورد مرگ زنان باردار داشته‌ایم. همچنین مرگ کودکان زیر پنج سال، طی پنج سال در بم ۴۲ مورد بوده اما در روز زلزله ۶ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ کودکان زیر پنج سال داشته‌ایم. همچنین مرگ افراد زیر ۱۹ سال در پنج سال ۹۱۲ مورد بوده، اما در روز زلزله ۱۴ هزار و ۷۹۹ نفر بوده است. بنابرابن باید در پیشگیری توجه بیشتری شود.  

 مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ و میر ناشی از زلزله در کشورهای دیگر در مقایسه با ایران، عنوان کرد: در سال ۲۰۰۱ در واشنگتن زلزله‌ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر رخ داد که تنها یک کشته بر جای گذاشت. همچنین در سال ۱۹۹۴ بر اثر زلزله به بزرگی ۶.۷ ریشتری ۵۸ کشته گزارش شد، اما در سال ۲۰۰۲ در زلزله بم با بزرگی ۶.۶ ریشتر، ۲۶ هزار و ۲۰۰ نفر کشته شدند.