توقیف کتاب «زنان در جهان و ایران» در نمایشگاه کتاب تهران

آقای «علیرضا بهشتی شیرازی»، مدیر انتشارات روزنه، گفتند جلوی ارائه کتاب «زنان در جهان و ایران» نوشته خانم «جونی سیگر» و آقای «سعید مدنی»، ترجمه آقای «سید مهدی خدایی» که از سوی آنان منتشر شده بوده را گرفته‌اند.

کتاب پیرامون وضعیت زنان در جهان و ایران است. بخش جهان آن را خانم جونی سیگر و قسمت ایران آن را استاد برجسته جامعه‌شناسی، دکتر سعید مدنی نوشته‌اند.

خانم سیگر از شخصیت‌های شناخته‌شده بین‌المللی در زمینه مسائل توسعه زنان و سال‌ها از مشاورین برجسته سازمان‌ملل در امور زنان بوده‌اند. ایشان با زحمت زیاد حجم قابل‌توجهی از آمار و اطلاعات از وضعیت زنان در کشورهای مختلف را به صورت فشرده گردآوری کرده‌اند. مطالبی که خانم سیگر گردآوری نموده در حالت عادی شاید بیش از ۱۰۰۰صفحه حجم آن‌ها باشد، اما او با ظرافت و در عین حال دقت تمام داده‌ها را در کتاب دسته‌بندی نموده‌اند.

می‌ماند این پرسش که در میان انبوه آمار و ارقام که خانم سیگر گردآوری کرده، ایران در کجا قرار می‌گیرد؟ با توجه به این که وضعیت زنان همواره ازجمله مسائل مناقشه برانگیز در ایران بعد از انقلاب بوده است. فی‌الواقع بخش دشوار و حساسیت برانگیز کتاب نصیب دکتر مدنی شده‌است.

مطالبات زنان در ایران بعد از انقلاب غالباً با مطالبات عمومی در جهت دموکراسی و عدالت همسو بوده‌اند. در عین حال وضعیت زنان، چه در زمینه پیشرفت‌ها و چه در نقطه مقابل، درجا زدن‌ها و بعضا حتی به عقب رفتن‌ها تب‌و‌تاب‌های خودش را داشته‌است.

مدنی نشان می‌دهد که تحول عظیمی در ورود زنان به دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اتفاق افتاده‌است و به کمک تحصیلات عالیه زنان موفق شده‌اند جایگاه اجتماعی‌شان را بهبود بخشند. مدنی نشان می‌دهد که اگرچه در سایه تحصیلات عالیه گام بلندی درجهت توانمندسازی زنان برداشته شده، اما بسیاری از نابرابری‌ها و تبعیض‌ها علیه زنان همچنان وجود دارد و کم نیستند حوزه‌هایی که آنان از حقوق برابر با مردان محرومند.

این کتاب منبع ارزشمندی برای همه کسانی است که در زمینه وضعیت زنان در ایران بعد از انقلاب می‌خواهند تحقیق و مطالعه داشته باشند. حیف است تنگ‌نظری‌ها مانع دیدن آن شود.

منبع: اینستاگرام صادق زیباکلام