پرسشی از شخصیت های فرهنگی و سیاسی ایران به مناسبت روز کوروش بزرگ (۲۰۲۰-۱۳۹۹)

در این دوران کرونایی، و با همه ی مصیبت ها و مشکلاتی که حکومت اسلامی حاکم بر ایران بر سر مردمان ایران آورده، آیا فکر می کنید برگزاری بزرگداشت «روز کوروش بزرگ» در شرایط کنونی ایران همچنان اهمیت دارد یا نه؟

الهه بقراط:
«روز کوروش بزرگ» به خودی خود، از نظر ملّی و فرهنگی و تاریخی، به ویژه در تقویت خودآگاهی ملی، برای ایرانیان اهمیت ویژه دارد. 
اهمیت و جایگاه این روز به عنوان نماد هویت ایرانی، وابسته به برگزاری این روز در پاسارگاد نیست! چنانکه در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی از برگزاری آن جلوگیری می‌کرد ولی نه تنها از اهمیت آن کم نشد بلکه مردم را بیش از پیش به حفظ و بزرگداشت آن ترغیب کرد!
امسال نیز همه‌گیری ویروس کرونا از اهمیت آن کم نمی‌کند. هنگامی که حکومت از همان آغاز اعلام رسمی ورود و شیوع کرونا در کشور، مردم را نه تنها به حال خود رها کرده بلکه بدون امکانات و تدابیر لازم آنها را سر کار و مدرسه و آزمون‌های سراسری و… فرستاد بطوری که در این روزهای اواخر مهرماه و در آستانه‌ی آبان‌ماه، ایران صدرنشین ابتلا و مرگ و میر کرونا در جهان شده، احساس مسئولیت و اهمیت جان و زندگی شهروندان حکم می‌کند که تندرستی را در درجه‌ی اول اهمیت قرار داده و در ابتلا و کشتار توسط کرونا با مقامات بی‌مسئولیت جمهوری اسلامی همراهی نکرد. سیاست‌های این رژیم نادان و ناآگاه و سودجو که با کرونا نیز کاسبی می‌کند و جان شهروندان برایش هیچ اهمیتی ندارد، در نقطه‌ی مقابل توصیه‌های دانشمندان و پزشکان قرار دارد.
اکنون تکنولوژی امکانات فراوانی در اختیار همگان قرار داده تا فعالیت‌های اجتماعی را در این شرایط نیز به صورت مجازی پیش ببرند.
برای بزرگداشت «روز کوروش بزرگ» چنانکه بسیاری از ایرانیان در سال‌های گذشته هم از سراسر ایران و خارج از کشور با پیام و ویدئو آن را بزرگ می‌داشتند، می‌توان فضای مجازی را که بازتاب انکارناپذیر واقعیت است به خدمت گرفت و چه بسا گسترده‌تر از فضای واقعی که همواره مورد سرکوب مأموران رژیم قرار گرفته «روز کوروش» را گرامی داشت!
با امید به سال‌های آینده که با شکوه‌ترین بزرگداشت‌ها توسط خود مردم در پاسارگاد برگزار شود.

دکتر اسماعیل نوری علا:
بزرگداشت کورش برای ما ايرانيان هميشه اهميت دارد چرا که اگر نام ايران با نام کورش گره بخورد شناسنامهء ما قرين افتخاری هميشگی خواهد بود؛ بخاطر دهش او به تمدن بشری، بخاطر سرمشق بودن او در امر حقوق بشر، رواداری، سکولاريسم واقعی. 
وقتی ملت های ديگر اسکند و چنگيز را پدر تاريخی خود می دانند چه بهتر که جهانيان ما را بخاطر داشتن پدری به نام کورش هخامنشی بشناسند.

دکتر سیاوش عبقری:
از ابتدای بقدرت خزیدن این حاکمیت اسلامی دشمن ایران و ایرانی، شاهد تلاشهای سران و دست اندرکاران رژیم برای نابودی ایران و هر آنچه نماد و نمودی از ایرانیت و فرهنگ ایران زمین است را، شاهد بوده ایم. اما، با تلاشهای فرهنگی ایرانیاران و مقاومت مردم، حاکمیت نتوانسته به تمامی هدفهای ضد انسانی و ضد فرهنگی خود برسد. 
باری، آنچه را که امروزه در ایران، سر زمین کوروش پیام آور جهانی حقوق بشر، بر ایرانیان میگذرد مایه ننگ هر ایرانی است. ما باید با رعایت اصول بهداشتی و بهره گیری از امکانات تکنولژی در گرامی داشت روز کوروش هرچه بیشتر کوشا باشیم و به فرزندان خود بیاموزیم که، چه پیام آوری در هزاره های پیش داشته ایم و در این دوران در سر زمین کوروش ، ویروس آخوندیسم چه بر سر مردمان ایران آورده است! این است وظیفه انسانی و فرهنگی ما

منوچهر یزدیان:
به باور من، بزرگداشت بزرگان ایران و پاسداری از روزهای تاریخی این سرزمین از نمادها و ویژه گی‌های مبارزه با برنامه های ایرانستیزانه بربرهای اسلامیست چیره بر میهنمان می باشد.
علیرغم همه ستمکاری و پلیدی های حکومت اسلامی، مشکلات و تلخکامی های ناشی از فقر اقتصادی و گسترش بیماری کرونا، بایسته است که ایراندوستان در پاسداری یاد بزرگانی چون کورش بزرگ بکوشند.
فرخنده باد روز کورش بزرگ، پاینده ایران.

اکبر ذوالقرنین:
بله. یادآوری وجوه اشتراک فرهنگی تاریخی هر ملتی، انگیزه ایست برای بقا و با هم زیستن و متحول شدن در برابر ناراستی ها و نابرابری های زمانه. پایدار باشید.

ویکتوریا آزاد:
روز کورش بزرگ هفتم آبانماه در تاریخ کشور ما روزی بس مهم و افتخار آفرین است که هر سا میبایست نه تنها یاددآوری شود بلکه با شکوه تمام جشن گرفته شود. اما در کشور، کورش ستیزان حاکمند. امسال اما ویروس کووید ۱۹ و توطئه های ویروس بزرگتر از کووید ۱۹ یعنی جمهوری اسلامی موجب شکل گیری شرایط خاصی در سرزمین پر گهر ما شده است که بسیاری از مسائل را تحت شعاع خود قرار داده. آرزو میکنم علیرغم همه محدودیتها و دشواریها هفتم آبانماه امسال روز پایان این رژیم باشد و مردم یکبار برای همیشه گسترده و میلیونی به احترام کورش بزرگ به خیابانها بیایند و کورش وار وجود ضحاک زمان را از تاریخ زرین ایران پاک کنند. واقعیت اینست که بدلیل فقدان یک حاکمیت ملی و ایرانی و عدم مدیریت دلسوز و دانش محور هیچیک از پروتکلهای جهانی در رابطه با کرونا در ایران رعایت نمیشود پس چرا این روز را با فراخوان به ملت بزرگ ایران توام نکنیم. بگذار کورش بزرگ ما را بهم پیوند دهد و در روز او هم صدا در سراسر ایران به حاکمیت تبهکاران نه گفته شود!
کووید جمهوری اسلامی از کووید ۱۹ بمراتب خطرناکتر است، بگذار کورش برزگ در این روز پر شکوه هفتم آبان در روح جمعی همه ما بدمد و ما را به سرای عشق، همبستگی و اتمام حجت با فرقه تبهکار رهنمون سازد.

فریار نیکبخت:
بله ، من فکر می کنم یک بزرگداشت سالانه برای کوروش همیشه لازم است ، به شرطی که از آن برای ارتقا مدارا،حکمرانی خردمندانه و استفاده از قدرت به روش های خیرخواهانه استفاده کنیم.
من معتقدم که کوروش یکی از معدود حاکمان خردمند و بشردوست در طول تاریخ بوده است و ما می توانیم از روش های او برای آینده بهتر در ایران و همچنین در صحنه جهانی استفاده کنیم.
هیچ کس دیگر ، چه ایرانی و چه خارجی نمی تواند به کوروش نزدیک شود.

شهرام فریدونی:
آری، اتفاقا امروز و شرایط کنونی بزرگداشت یک چنین روزی را از هر زمان دیگر بیشتر طلب میکند.

برگرفته از سایت بنیاد میراث پاسارگاد