صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده، بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه

یک کارشناس انرژی پیش‌بینی می‌کند صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه در روز باشد. آمریکا هدف خود را به صفر رساندن صادرات نفت ایران عنوان کرده است.

با خاتمه یافتن دوره شش ماهه معافیت هشت خریدار اصلی نفت ایران گمانه‌زنی درباره آینده صادرات نفت حکومت اسلامی وارد مرحله جدیدی شده؛ گرچه بازار این گونه گمانه‌زنی‌ها در هفته‌های گذشته نیز، برخلاف بازار نفت ایران، پر رونق بود.

سارا وخشوری برآورد می‌کند که ایران از ماه جاری میلادی به بعد روزی ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه نفت به خارج ارسال کند که همه آن به فروش نخواهد رسید.

رئیس جمهوری ایالات متحده هشتم ماه مه سال پیش (۱۸ اردیبهشت ۹۷) فرمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را امضاء کرد. پس از این اقدام تحریم‌های لغو یا تعلیق شده آمریکا علیه حکومت اسلامی در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اعمال شدند.

آمریکا نوامبر سال پیش که دور دوم تحریم‌ها آغاز شد برای هشت خریدار اصلی نفت و گاز ایران (شامل کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان) یک معافیت شش ماهه، به شرط کاهش واردات قائل شد. دوره این معافیت ابتدای ماه مه خاتمه یافت و واشنگتن برای آنچه “فشار حداکثری” بر حکومت اسلامی و به صفر رساندن صادرات نفت ایران خوانده شده، از تمدید این معافیت‌ها خودداری کرد.

میانگین صادرات نفت و میعانات گازی جمهوری اسلامی در ماه‌های پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز می‌رسید. رویترز چند روز پیش گزارش داد که این میزان در نیمه اول ماه آوریل به روزی یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

ادامه کاهش شدید فروش نفت ایران

پیش‌بینی می‌شود روند رو به کاهش صادرات نفت ایران از ماه مه به بعد شتاب بگیرد. یک منبع آگاه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رویترز گفته احتمال می‌رود صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نوسان داشته باشد.

مسئولان ارشد ایران امیدوار بودند که آمریکا به دلیل نگرانی از افزایش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی و در صورت حذف نفت ایران، دوره معافیت برخی از کشورها را تمدید کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شنبه گذشته (۲۷ آوریل) اعلام کرد که عربستان سعودی و شمار دیگری از کشورهای عضو اوپک موافقت خود را برای جایگزین کردن نفت ایران و حفظ سطح عرضه نفت به بازار اعلام کرده‌اند.

خطر کسری بودجه و عمیق شدن رکود اقتصادی

با این همه پس از خاتمه دوره تمدید خریداران اصلی نفت ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی نه تنها افزایش نیافت که اندکی کاهش پیدا کرد. در صورتی که عرضه نفت به همین منوال ادامه یابد، انتظار می‌رود فروش نفت ایران نیز کاهش یابد و این کشور با کسری بودجه و مشکلات بیشتری روبرو شود.

بودجه سال ۸۹ بر مبنای فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز تنظیم شده و ادامه کاهش صادرات ایران یا فروش چند صد هزار بشکه در بازار غیررسمی که محتاج ارائه تخفیف‌های قابل توجه است وضعیت اقتصادی حکومت اسلامی را وخیم‌تر از پیش می‌کند.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول به تازگی پیش‌بینی کرده که میزان تورم در ایران برای دومین سال پیاپی روندی صعودی خواهد داشت و می‌تواند به چهل درصد و حتی بیشتر برسد. او می‌گوید رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی منفی شش درصد خواهد بود.

نقل از دویچه وله