کاوه مدنی، برنده جایزه سفیر اتحادیه ژئوفضای آمریکا شد

ریاست اتحادیه ژئوفضای آمریکا (AGU) به ۳۶ نفر جایزه سال ۲۰۲۰ این اتحادیه را به پاس خدمات آنها در حوزه‌های خدمات علمی، آموزش، ارتباطات و روشنگری عمومی اعطا کرد. یکی از برندگان، دانش‌پژوه ایرانی کاوه مدنی است که جایزه سفیر این اتحادیه به او تعلق گرفته است.

کاوه مدنی ۳۹ ساله هم‌اکنون استاد دانشگاه ییل آمریکا و استاد میهمان کالج سلطنتی لندن است.

کاوه مدنی، متخصص حوزه آب و محیط زیست، نخستین معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست حکومت ایران بود که به دعوت دولت روحانی، تدریس در امپریال کالج لندن را وانهاد و به ایران بازگشت.

معاون سابق بین‌الملل سازمان محیط زیست برای اولین بار پس از استعفایش، در سال ۱۳۹۷ با یک رسانه داخل ایران مصاحبه کرد. کاوه مدنی در این گفتگو با روزنامه ایران گفت به خاطر ترس از ایران خارج نشده بلکه توهین به خود و خانواده‌اش را نمی‌تواند بپذیرد. او گفت: «این را نمی‌پذیرم که کشوری من را دعوت کند، بعد مورد توهین قرار بگیرم و اجازه تحقیق و پژوهش نداشته باشم.»

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رژیم در پی درخواست استعفای کاوه مدنی در آوریل ۲۰۱۸ گفته بود، در ۶ ماهی که او عهده‌دار مسئولیت در سازمان مزبور بوده بدون هیچگونه چشم‌داشتی خدمت کرده و بیهوده نبوده است که در ۳۰ سالگی به مقام جوان‌ترین استاد تمام دانشگاه‌های اروپای غربی نائل شده است.

کلانتری گفت، به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها مجبور بوده است استعفای او بپذیرد. کاوه مدنی در گذشته برنده جوایز علمی نهادهای گوناگون بین‌المللی بوده است. او برنده جایزه انجمن مهندسان عمران آمریکا شد. این جایزه به مهندسانی اهدا می‌شود که دارای ظرفیت بالایی برای یک آینده‌کاری بلندمدت و متمایز در حرفه مهندسی بوده و متعهد به انجام فعالیت‌های خود به بهترین شکل هستند.

اتحادیه علوم ژئوفضای اروپا (EGU) در سال ۲۰۱۶ کاوه مدنی را به دلیل «سهم بنیادی در تلفیق نظریه بازی‌ها و روش‌های متفاوت تحلیل تصمیم‌گیری با سامانه‌های مرسوم مدیریت منابع آب» که منجر به ایجاد نگرشی جدید در مدل‌های مدیریت منابع آب شده به عنوان یکی از چهار دانشمند برجسته جوان برای دریافت جایزه آرنه ریشتر برگزید. این جایزه به پژوهشگرانی داده می‌شود که توانسته‌اند به پیشرفت‌های درخور توجهی در رشته‌های گوناگون علوم زمین دست پیدا کنند.

اتحادیه ژئوفضای آمریکا (AGU) در سال ۲۰۱۹ و همزمان با صدمین سالگرد تأسیس این انجمن، جایزه سالیانه دانشمند جوان در علوم آب‌شناسی را به کاوه مدنی اهدا کرد.

کاوه مدنی برنده جایزه پژوهشی والتر هوبر نیز هست. این جایزه که با ارزش‌ترین جایزه برای پژوهشگران نسبتاً با سابقه محسوب می‌شود به کسانی داده می‌شود که به موفقیت چشمگیری در پژوهش‌های خود در زمینه‌های گوناگون مهندسی عمران دست یافته باشند.

برگرفته ای سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰