اعتراض دیده‌بان حقوق بشر به اعدام دو کودک مجرم

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید اعدام دو کودک در شیراز یک نقض جدی تعهدات حقوق بشری ایران است. مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت که در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند در زمان بازداشت ۱۵ ساله بودند و تا یک روز پیش از اعدام در یک مرکز نگهداری نوجوانان نگهداری می‌شدند.

 

دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت اعدام دو کودک در جنوب ایران یک نقض جدی تعهدات حقوق بشری ایران است. در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹مقامات زندان عادل آباد شیراز در استان فارس مهدی سهرابی‌فر و خویشاوندش امین صداقت را اعدام کردند.

منبعی که ترجیح داد ناشناس بماند به دیده‌بان حقوق بشر گفت مقامات در ماه مه یا ژوئن ۲۰۱۷ سهرابی‌فر و صداقت را دستگیر کردند که در آن زمان ۱۵ ساله بودند. هر دو کودک در یک مرکز نگهداری نوجوانان بازداشت شدند تا یک روز قبل از اعدام که مقامات آنها را به زندان عادل‌آباد منتقل کردند.

مایکل پیج، معاون بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت «هیچ توجیهی برای اعدام کودکان وجود ندارد.» وی اضافه کرد «مقامات ایران مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت را از یک مرکز نوجوانان مستقیماً به چوبه‌ی دار منتقل کرده‌اند.»

حقوق بین‌الملل صراحتاً استفاده از مجازات اعدام را در تمامی موادی که متهم در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌است ممنوع می‌کند.

نقل از سایت ایران امروز