نتایج پژوهش اپیدمیولوژیست دانشگاه آکسفورد: ۳۵ میلیون مبتلا و ۸۶ هزار نفر فوتی کُرونا تا آبان‌ماه در ایران

در حالی ‌که وزارت بهداشت مدعی کاهش مرگ‌ و میر و شکست زنجیره انتقال ویروس کُروناست، پژوهش اپیدمیولوژیست دانشگاه آکسفورد از ابتلای ۳۵ میلیون ایرانی به کُرونا و مرگ ۸۶هزار نفر تا آبان‌ماه امسال خبر می‌دهد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز جمعه ۲۱ آذرماه بر اساس آمارهای دولتی مرگ ‌و میر و ابتلا به ویروس کُرونا، از مرگ ۲۳۲ فرد دیگر بر اثر کُرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

در طول این مدت نیز ۹هزار و ۵۹۴ بیمار جدید مبتلا به کُرونا شناسایی شد که یک هزار و ۴۰۸ تن از آنان در بیمارستان‌ها بستری شدند.

به اعتبار این آمارها، اکنون یک میلیون و ۹۲هزار و ۶۱۷ نفر در ایران به کُرونا مبتلا شده‌اند که ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفرشان جان خود را از دست دادند. ضمن اینکه حال ۵ هزار و ۷۶۰ نفر از این بیماران وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

این در حالی است که طبق گفته‌ی کارشناسان وزارت بهداشت، برای دستیابی به آمار واقعی میزان شیوع ویروس در ایران، باید آمارهای موجود را تا ۴ برابر افزایش داد چرا که کیت‌های تشخیص موجود در بازارهای ایران تا پنجاه درصد، پاسخ منفی کاذب و اشتباه می‌دهند و طبق آمارهای آبان‌ماه، روزانه ۲۰۵ هزار ناقل کُرونا وجود دارد که فقط ۲۵ هزار نفر از این تعداد قابل شناسایی هستند.

حسین قشلاقی عضو شورای عالی نظام پزشکی پیشتر گفته بود، آمار مبتلایان به جهت انجام کم تست PCR نسبت به خیلی از کشورها به ظاهر پایین گزارش می‌شود و وزارت بهداشت صرفاً مواردی را که تست مثبت دارند در آمار فوت‌شدگان محسوب می‌کند.

در این میان، وزارت بهداشت ادعا می‌کند با اجرای محدودیت‌های دو هفته‌ای توانسته زنجیره انتقال ویروس را بشکند و شمار ۱۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز به ۳۴ شهرستان قرمز، ۳۶ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان زرد برسد.

حالا در این بین، ماهان غفاری پژوهشگر اپیدمیولوژی در دانشگاه آکسفورد در رشته توئیتی از افزایش ۲۱درصدی مرگ‌ و میرها از اول فروردین‌ماه ۱۳۹۹ تا ۳۰ خردادماه خبر داده است. بر اساس نتایج این پژوهش، تا اوایل آبان‌ماه ۳۵ میلیون نفر ایرانی به کُرونا مبتلا شدند و از این تعداد ۸۶ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در این پژوهش همچنین به این نکته اشاره شده که سازمان ثبت احوال کشور تا پایان تابستان امسال، از مرگ حدود ۶۰ هزار مرگ‌ بیش از سال‌های قبل خبر داد که نزدیک به ۲/۵ برابر آمار فوت رسمی کُروناست.

دکتر رضا ملک‌زاده معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز گفته بود، در ایران حدود ۳۵ میلیون نفر به کُرونا مبتلا شده‌اند. سعید نمکی وزیر بهداشت در جریان بروز اختلافات‌اش با ملک‌زاده و انتقاد به تحقیقات صورت‌گرفته توسط وی، ‌یکی از پژوهش‌های اشتباه گروه تحقیقات را همین ابتلای ۳۵ میلیون نفر عنوان کرده بود

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰