بازداشت یک “کارمند مخفی حکومت ایران” در آمریک

وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت یک کارشناس سیاسی ایرانی‌تبار به اتهام فعالیت اعلام‌نشده به نفع جمهوری اسلامی خبر داد. این فرد لطف‌الله افراسیابی، استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون معرفی شد و قرار است در دادگاه حاضر شود.

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرده که کاوه لطف‌الله افراسیابی، استاد دانشگاه بوستون روز گذشته (دوشنبه ۲۹ دی/ ۱۸ ژانویه) در ایالت ماساچوست بازداشت شده و علیه او در دادگاه بروکلین اعلام جرم شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کیفرخواست علیه این متهم با استناد به قانون “ثبت کارگزاران کشورهای خارجی” تنظیم شده و افراسیابی به فعالیت اعلام‌نشده به نفع جمهوری اسلامی و نقض این قانون متهم شده است.

کاوه لطف‌الله افراسیابی از سال‌ها پیش به عنوان کارشناس امور سیاسی فعال است و دیدگاه‌های خود در جانبداری از حکومت جمهوری اسلامی را از طریق رسانه‌ها و کتاب و مقاله منتشر می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا افراسیابی را متهم کرده که بیش از یک دهه خود را به عنوان کارشناس بی‌طرف مسائل ایران معرفی کرده در حالی که با جمهوری اسلامی همکاری می‌کرده و به تبلیغ این حکومت می‌پرداخته است.

افراسیابی همچنین متهم شده که با دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل همکاری می‌کرده و بدون ثبت و اعلام این همکاری از این دفتر بابت خدماتش پول دریافت کرده است.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در بیانیه‌ای اعلام کرده که بازداشت افراسیابی نشان می‌دهد که آمریکا اجازه نمی‌دهد افرادی از خاک این کشور به عنوان ماموران غیررسمی برای جمهوری اسلامی فعالیت کنند.

اف‌بی‌ای می‌گوید افراسیابی در ۱۳ سال گذشته دست‌کم ۲۶۵ هزار دلار از دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل پول دریافت کرده است.

کاوه لطف‌الله افراسیابی از سال‌ها پیش به عنوان یک تحلیلگر سیاسی جانبدار و مدافع و مبلغ مواضع جمهوری اسلامی شهرت دارد. تا کنون درباره واکنش او، وکیلانش یا دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک گزارشی منتشر نشده است.

بازداشت افراسیابی در آخرین روز حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید اعلام شد. قرار است روز چهارشنبه (به وقت محلی) جو بایدن پس از مراسم تحلیف کار خود را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آغاز کند.

برگرفته ای از سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱