مردم پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون آورده‌اند

طی سال‌های اخیر همواره بر نزولی شدن وابستگی بودجه به نفت تاکید شده و مسئولان اعلام کرده‌اند که برنامه‌های مدونی برای خروج کامل بودجه از سیطره درآمد‌های نفتی داشته‌اند، اما آنچه که واقعیت دارد این است که همچنان یکی از راه‌های تامین درآمد‌های بودجه، دلار‌های نفتی است.در این میان با توجه به تحریم‌های آمریکا و سنگ‌اندازی این کشور در مسیر فروش نفت، آنچه که بیش از هر مبحث دیگری خودنمایی می‌کند، احتمال کسری بودجه دولت است.

دولت لایحه بودجه را بسیار خوش‌بینانه و با درآمد‌های غیرواقعی و البته غیر شفاف بسته است برای مثال بی‌توجه به فشار‌های گسترده تحریم‌ها بر صادرات نفت؛ دولت در لایحه صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت در روز را درنظر گرفته که با توجه به اتمام معافیت ۸ مشتری اصلی نفت کشورمان از تحریم‌های آمریکا و همچنین کاهش خرید همین مشتریان به نظر عددی غیر واقعی می‌رسد و همین موضوع ضربه زیادی بر درآمد‌های نفتی کشورمان خواهد زد.

علاوه براین هم اکنون دولت درآمد‌های مالیاتی را ۱۵۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ آن هم در شرایطی که اقتصاد کشور دوباره به رکود فرو رفته است و بسیاری از واحد‌های تولید، تجاری، صنعتی و… با مشکلات شدید دست به گریبان هستند و خواسته اصلی آن‌ها از دولت کاهش فشار‌های مالیاتی است.

در این شرایط اگر فشارهای مالیاتی دولت تنها روی این بخش باشد، حتی ممکن است به تعطیلی این واحدها منجر شود، مگر اینکه دولت به دنبال این باشد که از بخش‌هایی که فرار مالیاتی دارند یا اینکه نهادهایی که در سال‌های گذشته مالیات پرداخت نکرده‌اند، بخواهد مالیات وصول کند.

در این بین کارشناسان معتقدند مقدار مالیات‌ها در مورد سازمان‌ها و مجموعه‌های اقتصادی و اینکه این منابع صرف چه اموری می‌شود، شفاف نیست.

علی کاظمی بابا حیدر عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در خصوص جبران کسری بودجه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۸ می‌گوید: هر کشوری دارای درامد‌هایی است اما عمده درامد‌ها در هر کشوری مربوط به درامد‌های مالیاتی آن کشور است و در وهله بعد به منابعی که دارند تکیه می‌کنند البته برخی از کشور‌ها ممکن است منابعی نداشته باشند و به همان درآمد‌های مالیاتی خود بسنده کنند.

نقل از رویداد ۲۴