لاوروف در تهران تحریم اتحادیه اروپا را محکوم کرد

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برخی از مقام‌های نظامی و نهادهای ایران، به اروپا توصیه کرد «دست از ژست‌های توخالی به اصطلاح حقوق بشری بردارد.»

محمد جواد ظریف، روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به حادثه در نیروگاه هسته‌ای نطنز تاکید کرد که ایران سانتریفیوژهای تخریب شده را با نسل جدید جایگزین خواهد کرد.

آقای ظریف با تشکر از مواضع روسیه در قبال موضوعات هسته‌ای، برجام و اتفاقات نیروگاه نطنز، افزود: «زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشت اما امروز بیش از ۴ هزار کیلوگرم دارد. زمانی که ترامپ روی کار آمد ایران فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه تاکید کرد که ایران پیش از حمله در نیروگاه نطنز ۵ هزار سانتریفیوژ IR1 در این نیروگاه غنی‌سازی می‌کرده اما بعد از خراب‌کاری یکشنبه‌شب در این تاسیسات هسته‌ای اگر قرار بر بازگشت ایران باشد، از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاده خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست خبری تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چندین مقام و نهاد ایرانی را «غیرقابل قبول» توصیف کرد. آقای لاوروف همچنین در ادامه اظهار داشت: «امیدواریم اتحادیه اروپا غیرقابل قبول بودن اقدامات خود در راستای اعمال تحریم علیه ایران در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در حال برگزاری است را درک کند.»

این دیپلمات ارشد روس در ادامه افزود: «مسکو هرگونه تلاش برای ایجاد اختلال در روند مذاکرات وین که برای احیای برجام صورت می‌گیرد را محکوم می‌کند.»

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا مدعی شد «اروپا در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد و نمی‌تواند دیگران را موعظه کند.»

دیپلمات ارشد ایرانی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص مذاکرات هسته‌ای و خطاب به آمریکا اعلام کرد: «آمریکا باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد. طبق برجام وظیفه آمریکا است که اولا کلیه تحریم‌ها را اعلام کند و ثانیا تحریم‌ها را لغو کند. این سیاست غیرقابل تغییر ایران است.»

وزیر امور خارجه روسیه هم در موضعی مشابه اعلام کرد که «مواضع روسیه کاملا در راستای مواضع دوستان ایرانی ما است.» آقای لاوروف در ادامه افزود: «واشنگتن باید تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران که در تناقض با برجام است را لغو کند.»

گفتگوی های وزرای خارجه ایران و روسیه در تهران در حالی برگزار می‌شود که قرار است روز چهارشنبه ۱۴ آوریل دور تازه‌ای از مذاکرات در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۳ آوریل۲۰۲۱