اروپا در برابر تهدیدهای ایران سر فرود نمی‌آورد

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه سه‌شنبه ۲۱ مه تاکید کرد که تهدیدهای ایران در خروج از توافق هسته‌ای (برجام) کمکی به پایه گذاری سازوکار تعامل تجاری میان ایران و اروپا نمی‎‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لومر افزود که «اروپا در برابر تهدیدهای ایران سر فرود نمی‌آورد».

او در عین حال افزود که اروپایی‌ها در زمینه تاسیس سازوکار تجارت با ایران، با فشارهای بزرگی از سوی ایالات متحده مواجه هستند.

ایران بارها تهدید به خروج از توافق هسته‌ای یا کاهش اجرای تعهداتش در این توافق کرده است. از اول ماه مهر ایران اجرای بخشی از تعهدات خود در چارچوب برجام را تعلیق و تهدید کرد در صورت بهره‌مند نشدن از فواید توافق، هر دو ماه بخشی از تعهدات را تعلیق می‌کند.

توافق هسته‌ای (برجام) سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق در برابر محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اما این توافق را که در زمان باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین منعقد شده بود، ضعیف و ناکافی می‌داند؛ از این رو از آن خارج شده و دستور از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. این تحریم‌ها باعث شد بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران خارج شده و دادوستد مالی با این کشور متوقف شود.

جمعه گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از «دوستان» این کشور که طرف برجام هستند، خواست «گام‌های ملموس» برای حفظ این توافق بردارند.

شایان ذکر است که آوریل گذشته ظریف گفته بود که اتحادیه اروپا، در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ناتوان است. او همچنین افزود: «به فشار بر اروپایی‌ها برای عمل به تعهدات‌شان ادامه می‌دهیم».

نقل از العربیه