گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آزادی فوری محمد نوری‌زاد شدند

بر اساس گزارش‌های «انجمن جهانی پاسداشت از حقوق بشر»، هفت تن از نمایندگان پارلمان اروپا دوشنبه ۲۷ اردیبهشت / دوشنبه ۱۷ مه در ارتباط با وضعیت وخیم محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری او شدند.

دیتمار کوستر، رادوسواف سیکورسکی، آنتونیو لوپز وایت، دیوید لگا، جیولیانو پیساپیا، ایوان استفانک و پاتریک چاکی از امضاکنندگان این بیانیه هستند. در بخشی از بیانیه نمایندگان اتحادیه اروپا آمده است: «واضح است که مقامات ایرانی با اعمال رفتارهای وحشیانه در زندان، شکنجه و ممانعت از ارائه مراقبت‌های پزشکی ضروری بیماران قلبی، جان محمد نوری‌زاد این فیلمساز مشهور ۶۸ ساله و مدافع حقوق بشر را در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.»

در این بیانیه به درخواست کارشناسان حقوقی سازمان ملل متحد برای آزادی محمد نوری‌زاد نیز اشاره شده است. نمایندگان پارلمان اروپا با توجه به برخوردهای غیرانسانی، تحقیرآمیز و تزریق داروهای شیمیایی به محمد نوری‌زاد، زندگی او را در معرض خطر جدی توصیف کرده و نسبت به سلامت جانی او هشدار دادند. آنها در این بیانیه مصرانه از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند تا فوراً محمد نوری‌زاد را آزاد کنند.

آنها بازداشت و زندانی کردن نوری‌زاد به دلیل انتقاد مسالمت‌آمیز از حکومت را مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و غیرقانونی خواندند. آنها همچنین مقام‌های ایران را مسئول جان و سلامت محمد نوری‌زاد دانستند. شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد در تاریخ ۱۳ بهمن‌ ۱۳۹۸ نوری‌زاد را به اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور»، ‌ «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تأسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت کشور» در مجموع به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به شهرستان ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

این زندانی سیاسی همچنین در اواسط مرداد ۱۳۹۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی» محاکمه شد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۸ مه ۲۰۲۱