برگزاری دستکم ۹ تجمع اعتراضی، همزمان با ۱۱ اعتصاب کارگری

طی روزهای گذشته و امروز سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰، جمعی از داروسازان در مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران، شماری از کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه در مقابل این کارخانه، کارگران شرکت سیمان سپاهان در محل کار خود و گروهی از رزیدنت‌ها در شهرهای مختلف کشور از جمله در تهران، ارومیه، زنجان، بابل، شیراز و تبریز در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. همزمان کارگران شاغل در پالایشگاه نفت تهران، شرکت پتروشیمی گچساران، فاز ۱۳ و ۱۴ عسلویه، فاز ۱۳ کنگان، شرکت لیدوما واقع در فاز ۱۳ پارس جنوبی، شرکت ای جی سی شاغل در پالایشگاه آبادان، پالایشگاه بیدبلند بهبهان، پتروشیمی بوشهر، شرکت سینا پالایش جزیره قشم و کارگران خط ۵ مترو تهران دست به اعتصاب زده و دست از کار کشیدند.

کارگران اهم مطالبات خود را افزایش دستمزدها و ده روز مرخصی در ازای بیست روز کار عنوان کردند.

اعتصاب کارگران خط ۵ مترو تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، کارگران خط ۵ مترو تهران دست به اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب این کارگران در پی عدم دریافت مطالبات مزدی خود، صورت گرفته است.

تجمع داروسازان در تهران
به گزارش هرانا، امروز سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰، جمعی از داروسازان در مقابل ساختمان وزارت بهداشت در تهران تجمع کردند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به آیین‌نامه جدید وزارت بهداشت درخصوص تاسیس داروخانه صورت گرفته است.

تجمع رزیدنت‌ها
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰، گروهی از رزیدنت‌ها در شهرهای مختلف کشور از جمله در تهران، ارومیه، زنجان، بابل، شیراز و تبریز در اعتراض به عدم لغو آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاری دست به تجمع زدند.

تجمع کارگران کارخانه لاستیک پارس
به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰، شماری از کارگران کارخانه لاستیک پارس ساوه در مقابل این کارخانه دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران لاستیک پارس با بیان اینکه کارگران یک هفته تمام در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت صندوق پس انداز دست از کار کشیدند اما کارفرما توجهی به مطالبات کارگران ندارد؛ می‌گوید: در اسفند سال قبل قرار بود موضوع صندوق به خوبی حل شود و کارفرما اندوخته‌ی کارگران را به آن‌ها برگرداند اما متاسفانه از ۷۰۰ کارگر فقط ۲۰۰ نفر پس‌انداز صندوق را گرفته‌اند و تسویه حساب کرده‌اند اما بقیه همچنان معطل هستند.

این کارگر تاکید کرد: یک هفته معترض بودیم الان هم بیرون در و در گرما ایستاده‌ایم؛ این در حالیست که زمستان سال قبل کارفرما در فرمانداری تعهد داد که شش مورد را به اجرا بگذارد؛ متاسفانه حتی یکی از آن موارد هم عملی نشده است؛ حتی طرح طبقه‌بندی به درستی اجرایی نشده است.

یکی دیگر از نمایندگان کارگران لاستیک پارس توضیح می‌دهد: داستان از اینجا شروع شد که طبق اساسنامه شرکت صندوقی شکل گرفته بود که هرماه ۳ درصد از حقوق کارگر کسر می‌شد و کارفرما نیز به همان مقدار به صندوق اضافه می‌کرد تا به اعضا وام دهد. با واگذاری شرکت به بخش خصوصی در سال ۹۷، وام‌ها قطع شد ولی هر ماه باز از حقوق کارگران کم می‌شد تا اینکه به درخواست شورای کارگری مبنی بر تسویه صندوق، جواب واضح و شفافی داده نشد. ما به این نتیجه رسیدیم صندوقی که وام نمی‌دهد دیگر چرا باید هر ماه از ما پول کم کند. لذا درخواست کردیم که صندوق را برچیده و با اعضا تسویه کنند؛ کارفرما بعد از اعتراضات اسفندماه قبول کرد که تسویه انجام شود ولی فقط برای تعداد محدودی از کارگران این کار صورت گرفته و باقی همه بلاتکلیفیم.

تجمع کارگران شرکت سیمان سپاهان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰، کارگران شرکت سیمان سپاهان واقع در اصفهان در محل کار خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت کارانه و بهره وری صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۳ ژوئن ۲۰۲۱