هشدارها درباره شروع موج پنجم کرونا در ایران

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران از شروع موج پنجم کرونا در ایران خبر داد. او گفت ۳۲ شهر ایران، از جمله فیروزکوه و دماوند در همسایگی تهران قرمز است. به گفته طبرسی ویروسی که شهرها را قرمز کرده سویه هندی است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران از شروع موج پنجم کرونا در ایران خبر داد
مقام‌های ستاد مقابله با کرونا در ایران درباره آغاز موج پنجم کرونا هشدار دادند و از مردم خواستند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پس از تعطیلات نوروزی امسال موج چهارم کرونا آغاز شد و در اردیبهشت ماه به اوج رسید. اول فروردین ۱۲ شهر ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند و تعداد آنها در یک روند پرشتاب افزایشی به ۳۰۰ شهر رسید.

تا حدود دو هفته پیش شهرهای قرمز به طور عمده در استان‌های جنوبی و شرقی بودند. در نقشه جدیدی که وزارت کشور منتشر کرده شهرهایی در شمال، غرب و مرکز ایران نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

وزارت بهداشت در توییتی تائید کرد که گسترش کرونا از شهرهای قرمز جنوب به مرکز کشور گسترش یافته است.

حال مقامات بهداشتی درباره شروع موج پنجم و ردیابی سویه دلتا در شهرهای قرمز ایران خبر دادند.

طبرسی: سویه هندی ویروس کرونا شهرها را قرمز کرده

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران گفت: «در جنوب ایران ویروس دلتا ردیابی شده و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است.»

طبرسی در ادامه افزود فیروزکوه و دماوند که در همسایگی تهران قرمز هستند و تهران هم نمی‌تواند وضعیت عادی داشته باشد و در یک تا دو هفته آینده با موج جدیدی از بیماری مواجهه خواهد شد.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید -۱۹ ایران هم در مصاحبه با ایسنا ضمن تائید افزایش روند بیماری تاکید کرده است که “اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم.”

خانم عابدینی به ویژه درباره وخیم شدن وضعیت در استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان کرمان، یزد هشدار داده است.

مقامات محلی در جنوب کشور ولی گفتند که غالب مردم به ویروس آلفا (گونه انگلیسی) مبتلا شده‌اند و شمار بیماران دلتا (سویه هندی) اندک هستند.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته است که سویه دلتای ویروس کرونا از دو ماه قبل در این استان شناسایی شده و تعداد این نوع بیماران در هرمزگان اندک گزارش شده است.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان ولی از افزایش فوتی‌های کرونا در این استان ابراز نگرانی کرده است.

در استان هرمزگان اوضاع بسیار وخیم گزارش شده و ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند.

همزمان با افزایش نگران‌کننده تعداد شهرهایی که در وضعیت بسیار پرخطر کرونایی قرار دارند، روند واکسیناسیون نیز با وجود تمام وعده‌های دولت همچنان بسیار کند پیش می‌رود.

به گزارش وزارت بهداشت مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به پنج میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دوز رسیده است.

با این وجود سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران روز شنبه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) اعلام کرد که دولت بعدی دغدغه‌ای برای واکسن کرونا نخواهد داشت. او این سخنان را در رونمایی “اسپوتنیک وی ایرانی” در کارخانه داروسازی اکتوورکو در کرج بیان کرد.

رونمایی واکسن سپاه

سپاه پاسداران ایران از واکسن جدید “نورا” رونمایی کرد. مراسم رونمایی و آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای نورا صبح روز یکشنبه ۶ تیر (۲۷ ژوئن) در بیمارستان بقیة‌الله سپاه پاسداران با حضور حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سعید نمکی وزیر بهداشت برگزار شد.

سایت تابناک نوشته است “مطالعات این واکسن در فاز حیوانی بر روی موش، خرگوش و میمون انجام شده و نتایج موفقیت آمیز داشته است.

سرتیپ‌دوم پاسدار سید حسین صمدی نیا، رئیس بیمارستان بقیةالله اولین دریافت‌کننده واکسن کرونای نورا بوده است.

درباره نحوه تهیه و تولید واکسن جدید سپاه در رسانه‌های کشور اطلاعاتی منتشر نشده است اما حسین سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «ما این واکسن‌ها را در اختیار مردم فقیر سایر کشورها قرار می‌دهیم.»

طبق گزارش دانشگاه جانز هاپکینز ایران هنوز هم یکی از کشورهای کروناخیز جهان به حساب می‌آید و جایگاه سیزدهم را در دنیا دارد.

وزارت بهداشت ایران روز شنبه پنجم تیر (۲۶ ژوئن) اعلام کرد که سه میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر به کرونا مبتلا بوده و تا کنون ۸۳ هزار و ۷۱۱ بیمار نیز جان خود را از دست‌ داده‌اند.

طبق گفته مقام‌های وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع هفت هزار و ۳۴ نفر به کرونا مبتلا شدند و ۱۲۳ بیمار نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱