گسترش اعتراضات و اعتصابات مردم

در روزهای گذشته، شماری از جوانان جویای کار قله چنعان شهرستان کوت عبدالله در مقابل درب ورودی شرکت صنایع فولاد اهواز، جمعی از کارگران کاوه فلوت ساوه در مقابل ساختمان اداره کار این شهرستان، گروهی از کارکنان مخابرات شیراز در مقابل ساختمان اداره مخابرات این شهرستان، تعدادی از کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی پارسیان، آغار و دلان در مقابل ساختمان ستاد مرکزی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی واقع در شیراز، گروهی از کارگران دفع آفات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در محل کار خود، جمعی از فعالان محیط زیست خوزستان در مقابل ساختمان سازمان آب و برق واقع در اهواز، تعدادی از کارنامه سبزها در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش، گروهی از کارگران اخراج شده شرکت لوله سازی خوزستان در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز، شماری از کشاورزان شهرستان حمیدیه در مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب این شهرستان، گروهی از کارگران شهرداری خرمشهر در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر و همچنین جمعی از فعالان مدنی و شهروندان معترض به کشتار کولبران در ارتفاعات “ته‌ته” هورامان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

شهروندان معترض ضمن رونمایی از پلاکاردهایی با محتوای «اولویت حق استخدامی با نیروهای بومی است»، «فاصله‌ی روستای قله چنعان با شرکت فولاد خوزستان تنها یک متر است»، «سهم ما از آلاینده‌های زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان فقط بیکاری است» از مسئولین مربوطه تقاضای بازنگری در امر استخدامی‌های لیستی و غیر بومی درصنایع فولاد و باقی شرکت‌ها را داشتند.

تجمع شهروندان معترض به کشتار کولبران

به گزارش هرانا، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، جمعی از فعالان مدنی و شهروندان معترض به کشتار کولبران، در ارتفاعات “ته‌ته” هورامان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

شهروندان معترض به کشتار کولبران، ضمن کوهپیمایی در ارتفاعات ته‌ته هورامان و در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان پایان دادن به کشتار کولبران در ارتفاعات مرزی کردستان شدند.

تجمع کارگران کاوه فلوت ساوه

به گزارش ایلنا، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، شماری از کارگران کاوه فلوت ساوه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان اداره کار این شهرستان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران اهم مطالبات خود را پرداخت چهار درصد بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور و برخورداری از مزایای بازنشستگی پیش از موعد عنوان کردند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض شرایط بازنشستگی را دارند و سابقه بیمه‌پردازی آن‌ها در مشاغل سخت میز بیش از ۲۰ سال است.

به گفته کارگران، کارفرما نه تنها برای بازنشستگی آن‌ها اقدامی انجام نداده بلکه این کارگران را تعدیل کرده است و آن‌ها در حال حاضر توانایی بازنشسته شدن را ندارند.

یکی از این کارگران حاضر در این تجمع گفت: بعد از یک سال که کارگران به همه ادارات دولتی و نماینده مجلس ساوه مراجعه کرده و همه آنها به حق بودن خواسته کارگران بازنشسته مبنی بر سخت و زیان آور بودن کارشان را تایید کردند و وعده‌ی رسیدگی دادند، هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد. در نتیجه مجبور شدیم دست به دامان اداره کار ساوه شویم تا شاید صدای دادخواهی ما را بشنوند و کاری برایمان صورت دهند.

کارگران شیشه مجموعه‌ی کاوه فلوت رد پایان خاطر نشان کردند: اگر در استان نتوانیم به نتیجه برسیم مجبوریم باز به تهران بیاییم و از نمایندگان مجلس بخواهیم صدای ما را بشنوند و به وضعیت ما رسیدگی کنند.

تجمع کارکنان مخابرات شیراز

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، جمعی از کارکنان مخابرات شیراز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان اداره مخابرات واقع در خیابان ولیعصر شیراز، دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی

به گزارش ایلنا، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران واحد ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در منطقه عملیاتی پارسیان، آغار و دلان واقع در شیراز، در اعتراض به وعده‌های بی‌عمل مسئولان شرکت، در مقابل ساختمان ستاد مرکزی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی تجمع کردند.

این کارگران با بیان اینکه مسئولان شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی به هیچ کدام از وعده‌های داده شده عمل نکرده‌ است، در تشریح مشکلات خود گفتند: حدود ۴۰۰ نفر از رانندگان ماشین‌های بخش ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان هستیم که کارمان طی ۱۰ تا ۱۸ سال گذشته به صورت مستمر روی حدود ۲۵۰ حلقه چاه بوده است. اما از روز ۲۹ اسفند ۹۹شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با خارج کردن اسامی کارگران از سامانه ساپنا (که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت است) قصد اجرای طرح خویش فرمایی را دارد که براساس آن قرارداد همه این کارگران را به حجمی تغییر می‌کند.

به گفته کارگران بخش حمل و نقل مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دالان در نتیجه خروج آنها از سامانه ساپنا؛ کارگران از بسیاری از مزایای شغلی همانند طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای قانونی و عرفی که همه پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم شده‌اند.

این کارگران گفتند: در آخرین اجتماعی که در روزهای ۲۳ و ۲۴ فرودین ماه سال جاری در مقابل ساختمان اداری منطقه عملیاتی پارسیان و آغار و دالان برگزارکردیم، مسئولان وعده دادند همه راننده‌ها به سامانه ساپنا متصل می‌شوند که در نتیجه آن همه کارگران به اعتراض صنفی چند روزه خود پایان دادند.

این کارگران در پایان افزودند: از کار با پیمانکاران مختلف خسته شده‌ایم؛ نگران آینده شغلی خود هستیم و از بدعهدی‌ها به ستوه آمده‌ایم. در صورتی که تا یک هفته آینده برنامه مشخصی برای حل مشکلات کارگران واحد ترابری انجام نگیرد به طور کامل کار را متوقف خواهیم کرد.

تجمع کارگران نیشکر هفت تپه

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، گروهی از کارگران دفع آفات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محل کار خود دست به اعتصاب و تجمع زدند.

در این گزارش مطالبه این کارگران که تعداد آنها به ۱۶۰ نفر میرسد، تمدید قرارداد های کاری عنوان شده است.

تجمع فعالان محیط زیست خوزستان

به گزارش عصر ما خوزستان، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، جمعی از فعالان محیط زیست خوزستان، در مقابل ساختمان سازمان آب و برق  واقع در اهواز، تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع کارنامه سبزها

به گزارش اتحادیه اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، شماری از کارنامه سبزها در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش، دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارنامه سبزها نفرات اول تا سوم پذیرفته شده آزمون استخدامی ماده ۲۸ هستند که به گفته این شهروندان آموزش و پرورش علیرغم کمبود نیروی شدید، از جذب آن‌ها سرباز زده و همچنان از نیروهای بازنشسته استفاده می کند.

تجمع کارگران اخراج شده شرکت لوله‌سازی خوزستان

امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، جمعی از کارگران اخراج شده شرکت لوله سازی خوزستان، در اعتراض عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان استانداری واقع در اهواز، تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع کشاورزان حمیدیه

به گزارش کانال معلمان عدالت خواه، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، شماری از کشاورزان شهرستان حمیدیه، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب حمیدیه، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، کشاورزان معترض از دلایل برگزاری این تجمع را قطع شدن آب کشاورزی‌شان عنوان کردند.

تجمع کارگران شهرداری خرمشهر

به گزارش صدا و سیما، امروز شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰، گروهی از کارگران شهرداری خرمشهر، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود، در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر، دست به تجمع اعتراضی زدند.

شهردار خرمشهر پرداخت نشدن به موقع مطالبات شهرداری را دلیل عقب افتادن حقوق کارگران عنوان کرد و گفت: مسئولین استانی قول چند روزه در همین هفته را به ما داده اند و ما به محض واریز شدن مطالبات بخشی از حقوق عقب افتاده کارگران شهرداری را در همین هفته پرداخت خواهیم کرد.

شهردار خرمشهر بخشی از مطالبات کارگران را مربوط به گذشته و بخش دیگری را مربوط به زمان تصدی خود عنوان کرد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۴ جولای ۲۰۲۱