بنت: «لبنان در آستانه فروپاشی است، مانند هر کشوری که حکومت ایران روی آن دست بگذارد»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، دیروز یکشنبه ۲۰ تیر، در نشست کابینه گفت: «لبنان مانند هر کشور دیگری که حکومت ایران روی آن دست بگذارد، در آستانه فروپاشی است. شهروندان لبنانی هزینه‌ سنگینی برای تصرف کشورشان به دست رژیم ایران، پرداخت می کنند.»

بنت افزود: «اسرائیل از نزدیک اوضاع لبنان را زیر نظر دارد و با حفظ هوشیاری، در آماده باش کامل است.»

او گفت: «دنیا باید بفهمد، که شهروندان لبنان هزینه سنگینی بخاطر طمع و تسلط ایران بر کشورشان می‌پردازند.»

نفتالی بنت از کشف مقادیر زیادی اسلحه کمری به ارزش میلیون‌ها «شِکِل» در مرز لبنان و اسرائیل که شنبه ۱۹ تیر صورت گرفت، به عنوان یکی از نمونه‌‌های فراوان در این زمینه یاد کرد.

نیروهای نظامی و پلیس اسرائیل، مظنونانی که ۴۳ قبضه اسلحه کمری قاچاق می کردند را، در دهکده مرزی «غجر» واقع در مرز لبنان و بلندی‌های گولان اسرائیل بازداشت کردند. ارتش اسرائیل گفت که در حال تحقیق برای تعیین اینکه آیا حزب الله در این ماجرا دست داشته است یا نه، می‌باشد.

ارتش و پلیس اسرائیل دست کم پنج مورد مهم قاچاق مواد مخدر و اسلحه از لبنان را در سال جاری متوقف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات در مزر لبنان توسط ارتش اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتز، نیز هفته گذشته پیشنهاد ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم لبنان را در میانه وخیم تر شدن بحران اقتصادی و انسانی آن کشور، به نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: بنی گانتز گفت اسرائیل آماده است تا در بحران اقتصادی به لبنان کمک کند

صندوق اضطراری کودکان سازمان ملل گزارش داد، هفتاد و هفت درصد از خانوارهای لبنانی قادر به خرید مواد غذایی نیستند، داروهای ضروری تمام شده و کمبود برق و گاز به امری عادی تبدیل شده است. بانک جهانی گفته است که وضعیت لبنان، یکی از بدترین بحران‌های مالی جهان از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی تاکنون است.

گانتز هفته گذشته در توئیتی نوشت: «به عنوان یک اسرائیلی، به عنوان یک یهودی و به عنوان یک انسان، قلب من با دیدن تصاویر گرسنه مردم در خیابانهای لبنان به درد می‌آید.»

گانتز افزوده بود: «اسرائیل در گذشته نیز به لبنان پیشنهاد کمک کرده است و حتی امروز هم ما آماده عمل و تشویق سایر کشورها برای کمک رسانی به لبنان هستیم تا بار دیگر آن کشور شکوفا شود و از وضعیت بحرانی خارج گردد.»

انتظار می‌رود لبنان از پذیرفتن این کمک امتناع ورزد، همانگونه که سال گذشته نیز پس از انفجار بزرگ بیروت که باعث کشته شدن ده‌ها نفر شد، لبنان پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه و پزشکی اسرائیل را نپذیرفت.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۱۲ جولای ۲۰۲۱