تقاضای حبس ابد برای آمر قتل کلاهی در هلند

محمدرضا کلاهی صمدی، مظنون یک بمب‌گذاری مربوط به چهاردهه پیش در ایران بیش از سه سال پیش در شهر آلمیره هلند ترور شد. کلاهی در هلند به نام علی معتمد پناهنده بود. دادستانی هلند برای ناؤفال اِف (Naoufal F)،‌ ملقب به نوفل، به اتهام آمریت در قتل او تقاضای حبس ابد کرده است. اجراکنندگان قتل پیش از این به ۲۰ و ۲۵‌ سال زندان محکوم شده بودند.

اِوِلین فاندر بروخ و کووس پلوی، دو افسر دادستانی هلند گفته‌اند که شواهد به‌دست‌آمده از شنود مکالمات مبنای اتهام‌ها و درخواست حبس ابد علیه نوفل قرار گرفته‌اند. به گفته آنها، این گفت‌و‌گوها نشان می‌دهد که نوفل قتل علی معتمد را از محل اقامت مخفی خود در دوبلین، پایتخت ایرلند هدایت کرده است.

اما یان هاووبرس، وکیل متهم چهارشنبه ۲۲ مه/ دوم خرداد مدارک دادستانی هلند علیه موکل خود نوفل را ناکافی دانست و خواستار برائت او از سازماندهی قتل شد.

یان هاووبرس در محل دادگاه اُسدورپ آمستردام، محل برگزاری دادگاه نوفل،خواستار برائت او از اتهام آمریت قتل علی معتمد شد. او گفت که دادستانی مدرک قانع‌کننده‌ای درباره صدور دستور قتل علی معتمد ندارد، و خودداری نهادهای اطلاعاتی از ارائه مدارک، انگار به دادگاه «چشم‌بند» زده است.

پیش از این اشاره‌هایی به نقش سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در قتل کلاهی شده بود.

اوایل ژانویه «آ‌ ای و د» (AIVD) سازمان امنیت و اطلاعات هلند احتمال دست داشتن دولت ایران در قتل دو ایرانی‌تبار هلند علی معتمد (کلاهی صمدی) و احمد النیسی را مطرح کرد که اولی در ۲۰۱۵ در آلمیره و دومی در ۲۰۱۷ در شهر لاهه به قتل رسیدند.

اما دادگاه می‌گوید این سازمان مدارکی در این رابطه در اختیار دادگاه قرار نداده است.

استف بلوک، وزیر خارجه و کایسا اولونخرن، وزیر کشور و معاون نخست وزیر هلند ۱۸ دی/ ۸ ژانویه در نامه‌ای به مجلس نمایندگان هلند از دست‌ داشتن ایران در دو قتل خبر داده بودند و پس از آن چند تبعه ایرانی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند.

اما نماینده دادستانی هلند اعلام کرده هنوز شواهدی در این زمینه در دست ندارد.

استف بلوک وزیر خارجه هلند در ارتباط با این مساله گفته بود عجیب نیست که در تحقیق قضایی پیرامون ارتباط میان دولت ایران با قتل‌ها مدرکی بدست نیامده است. «نحوه ارزش‌گذاری بر اطلاعات در پروسه بررسی دستگاه قضایی با این پروسه در دستگاه‌های امنیتی تفاوت دارد.»

او اما پیش از آن همراه با وزیر کشور به مجلس نوشته بود که سازمان اطلاعات هلند «شواهد محکمی» دارد که ایران در قتل کلاهی و احمد نیسی دست داشته است.

کلاهی متهم بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است و به مرگ محکوم شده بود. از آن جا که سازمان‌های امنیتی حاضر نیستند اطلاعات خود را در اختیار دادستانی بگذارند، نقش احتمالی ایران در پرونده نوفل مکتوم مانده است.

نوفل سال گذشته به خاطر اقدام نافرجام در قتل یک تبهکار آمستردامی دیگر موسوم به ‘Pjotr’ R به ۱۸ سال زندان محکوم شده و هم اکنون در زندان به سر می‌برد. حکم دادگاه درباره نقش او در قتل علی معتمد در ژوئیه اعلام خواهد شد.

نقل از رادیو زمانه