کشف یک شهر زیرزمینی در صالح‌آباد همدان

سه سال پس از کشف شهر زیرزمینی صالح‌آباد در منطقه‌ صالح‌آباد همدان، مطالعه و کاوش در این منطقه‌ گسترده‌ تاریخی که یافته‌های آن احتمالا به دوره‌ ایلخانی یعنی حدود ۸۰۰ سال قبل می‌رسد، آغاز شده است.

احمد ترابی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی استان همدان اعلام کرده که سه سال قبل، با اطلاع شورای شهر صالح‌آباد همدان، از وجود یک محوطه‌ تاریخی در زیرِ زمین این منطقه تاریخی آگاه شده و برخی بررسی‌های اولیه روی آن انجام شده است. امسال با تخصیص اعتبار مناسب برای مطالعه و کاوش در این محوطه‌ تاریخی، از حدود ۲۰ روز قبل، باستان‌شناسان به شهر صالح‌آباد همدان رفتند.

گفته می‌شود در سه سال گذشته و از زمانِ کشف و وجود این شهر زیرزمینی، هیچ خبری منتشر نشده بود تا از هر نوع احتمالی برای حضور قاچاقچیان آثار تاریخی قبل از اختصاص اعتبار مناسب و آغاز مطالعات جلوگیری شود.

آثار اولیه به دست آمده از این محوطه، تکه سفال‌های مربوط به دوره‌ اسلامی و تاریخی است.

به گفته‌ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث ‌فرهنگی استان همدان، براساس مطالعات اولیه مشخص شده است که «وقتی سربازانِ روسی از این منطقه برای عبور به سمتِ شمال ایران استفاده می‌کردند، مردهای منطقه خانواده‌های خود را در شهرِ زیرزمینی پنهان می‌کردند تا کسی متوجه حضورِ آن‌ها نشود.»

این شهر زیرزمینی محوطه‌ای تاریخی مشابه شهرهای «سامن» و «ارزانفود» است. دو شهر زیر زمینی «سامن» و «ارزانفود» پیش‌تر در شهر تاریخی همدان کشف شده بودند و برخی باستان‌شناسان این دو شهر را به دوره‌ مادها نسبت می‌دهند.

اعتبار اولیه برای فصل نخست مطالعه و کاوش در این محوطه را شهرداری و شورای شهر منطقه تقبل کرده‌اند.

قرار است گزارشِ فصل نخست کاوش در این منطقه به میراث فرهنگی ارسال شود تا به واسطه‌ وسعت نسبتا زیاد این محوطه، به آن اعتبار تخصیص یابد.

نقل از رادیو زمانه