تجارت چمدانی ماهی

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادان ایران گفت: با اختصاص یک میلیارد دلار ارز دولتی به حوزه شیلات هر شهروند ایرانی در سال حدود هفت کیلوگرم ماهی رایگان می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، وقتی در عرض چند ماه قیمت گوشت دو برابر شد، نرخ مرغ افزایش یافت و گرانی‌ها در مورد اقلام مختلف از محصولات غذایی مانند گوجه، سیب‌زمینی و پیاز گرفته تا برنج و رب، تکرار شد، قابل پیش‌بینی بود که بازار دیگر محصولات غذایی نیز دچار نوسان شود. گرانی یک کالا عاملی برای گرایش به کالا‌های دیگر است. برای مثال وقتی برنج گران می‌شود و تقاضای آن کاهش می‌یابد، ممکن است خانواده‌ها به تهیه ماکارونی گرایش نشان دهند و این باعث گرانی در این محصول می‌شود.
در مورد ماهی و دیگر محصولات شیلاتی در عین حال که گرانی گوشت و مرغ بر آن تاثیر گذاشت، مجموعه‌ای دیگر از دلایل باعث شد قیمت هر کیلو از برخی انواع ماهی دو برابر شود. آذر سال گذشته مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: «قیمت برخی ماهی‌ها دو برابر شده است. هر کیلو ماهی سفید دریایی از ۷۰ هزار تومان سال گذشته به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.» این اتفاق در مورد دیگر محصولات شیلاتی هم اتفاق افتاد و در هفته‌های اخیر شاهد گرانی عجیب و غریب تن ماهی بودیم. هرچند دلایل گرانی تن ماهی به سبب وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه، متفاوت با گرانی ماهی است، اما به صورت کلی باید عنوان کرد که نوسانات در قیمت محصولات شیلاتی در ارتباط مستقیم با تحریم‌هاست. با این وجود، صیادان از افزایش قیمت ماهی سودی نبرده و این بیشتر دلالان ماهی هستند که نوسانات بازار به نفع‌شان تمام شده است.

نقل از ایران امروز