گزارش مجلس: روزانه ۷۰۰ بیت‌کوین به ارزش حدودا ۴۰ میلیون دلار در ایران مبادله می‌شود

گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان استخراج سالانه رمزارز در ایران را ۱.۱ میلیارد دلار برآورد کرده و می‌گوید روزانه ۷۰۰ بیت کوین به صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شود.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور توسط غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی، در صحن علنی مجلس قرائت شد، ارزش بیت‌کوین‌هایی که روزانه خرید و فروش می‌شود، حدود ۴۰ میلیون دلار است و مردم به صورت گسترده ای در حال گرایش و فعالیت در این بازار هستند، در حالی‌که هیچ یک از بسترهای تبادل این رمزارزها در کشور دارای مجوز نیستند.

در گزارش مجلس تاکید شده است که استفاده از رمزارزها برای کاهش تحریم‌ها یک فرصت است ولی استفاده از رمزارزها « در مبادلات داخلی موجب تضعیف حکمرانی ریال و کاهش اقتدار بانک مرکزی» می‌شود و چون نمی‌توان آن را کنترل کرد، می‌تواند «زمینه ساز خسارت شود».

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، نیز ۲۳ اردیبهشت امسال گفته بود که روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان از طریق وب‌سایت‌های تبادل رمزارز در کشور معامله انجام می‌شود و متوقف کردن فعالیت آنها در کشور «اشتباه» است.

به نظر می‌سد مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود ادعاها مبنی بر استفاده از رمزارز برای دور زدن تحریم‌ها، هنوز دچار سردرگمی هستند و نتوانسته‌اند به یک تصمیم مشخص و برنامه‌ریزی شده در مورد این فناوری تازه برسند.

رابطه استخراج بیت‌کوین و قطعی گسترده برق نیز یکی از مسائلی بوده که در ماه‌های گذشته مورد بحث قرار گرفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی از اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه خودداری کردند، اما موضع‌گیری‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و اظهارات غیرمستقیم برخی مقام‌ها حاکی از استخراج گسترده رمزارزها از سوی شرکت‌های چینی در ایران به خاطر ارزانی برق در ایران بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱