برگزاری تجمعات اعتراضی پراکنده

امروز چهارشنبه ۲۶ آبان، شماری از پرسنل حراست مترو گلشهر کرج به شهر جدید هشتگرد در مقابل این ایستگاه، گروهی از کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان در محدوده داخلی این کارخانه، جمعی از کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز برای چندمین روز متوالی در محل کار خود، شماری از کارگران معدن مس «دره زار روچون» برای دومین روز متوالی در محدوده شهرستان سیرجان و همچنین شماری از کشاورزان اصفهان برای نهمین روز متوالی در بستر خشک زاینده رود، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گفته کارگران، تفاوت و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش، مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده است.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع گفت: بارها از مسئولان کارخانه درخواست کرده ایم که در جهت رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی ما کارگران اقدامات لازمه را به عمل آوردند، اما با توجه به شرایط بد اقتصادی هیچ تغییری در روند قرار دادها و میزان درآمد ما علیرغم افزایش چندبرابری تولید محصول در کارخانه ایجاد نشده است.

وی افزود: دستمزد و مزایای ما در قیاس با دستمزد‌های خارج از ضابطه‌ که به برخی افراد پرداخت می‌شود، متفاوت است. با این حال، مدیران شرکت توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

یکی دیگر از کارگران معترض در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ کارگر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند که از شرایط شغلی و حقوقی خود رضایت ندارند.

وی اظهار داشت: ما انتظار داریم کارفرما به تعهدات پیشین خود و وعده‌هایی که داده، عمل کند.

او با بیان اینکه کارگران همچنین خواستار برکناری مدیران پروازی این واحد تولیدی هستند، در پایان خاطر نشان کرد: رعایت نکردن قانون کار و بی‌توجهی به مشکلات کارگران و کارخانه، از مهم‌ترین مسائلی است که کارگران به آن معترض هستند.

تجمع پرسنل حراست مترو گلشهر کرج به شهر جدید هشتگرد
به گزارش کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن، امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، شماری از پرسنل حراست مترو گلشهر کرج به شهر جدید هشتگرد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، دست به اعتصاب زده و در مقابل این ایستگاه تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارکنان معترض خواهان پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای خود هستند.

لازم به ذکر است که این نیروها در سال جاری چندین مرتبه بدنبال فراخوان های شورای هماهنگی کارگران و کارکنان راه آهن، با اقدام به اعتصاب و برگزاری تجمعاتی اعتراضی، خواستار رسیدگی به موقع و پیگیری مطالبات خود توسط مسئولین مربوطه شده اند.

تجمع کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، جمعی از کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران واقع در تبریز، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان، برای چندمین روز متوالی در محل کار خود دست به اعتصاب و تجمع زدند.

بنابر این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به سطح پایین دریافتی های خود، عدم پرداخت حق بهره‌وری، نبود امنیت شغلی و همچنین عدم تبدیل وضعیت شغلی‌شان صورت گرفته است.

این کارگران که در سه شرکت خدمات تراکتورسازی، ریخته‌گری و موتورسازی مشغول به کار هستند، میگویند: شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران دارای هفت مجموعه مجزای بزرگ تولیدی با حدود ۵ هزار کارگر است که ما کارگران سه بخش آن که تعدادمان به هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد، به شرایط کار و عدم رسیدگی به مطالبات خود معترض هستیم.

تجمع کشاورزان اصفهان
به گزارش رویداد ۲۴، امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، شماری از کشاورزان اصفهان برای نهمین روز متوالی، در بستر خشک زاینده رود دست به تجمع اعتراضی زدند.

کشاورزان معترض که شب گذشته را نیز در جوار پل خواجو به صبح رسانده‌اند، خواهان تخصیص حقابه پاییزه خود و احیای رودخانه مذکور شدند.

شهروندان معترض در جریان این تجمع شعار هایی از قبیل «زاینده‌رود جاری، حق مسلم ماست»، «زاینده‌رود رو پس بدین، به اصفهان نفس بدین»، «حق‌آبه رو می‌گیریم، حتی اگر بمیریم» و «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم تو خونه» را سر دادند.

تجمع کارگران معدن مس «دره زار روچون» سیرجان
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران معدن مس «دره زار روچون» در محدوده شهرستان سیرجان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، کارگران معدن مذکور، “نابرابری ساعت کار و دستمزد، اجرا نشدن طرح طبقه بندی، پرداخت نشدن حقوق یکسان و مکفی بین کارگران و نیز نداشتن امنیت شغلی” را از دلایل برگزاری این تجمع عنوان کردند.

در این راستا، محمدرضا آقاخانی رئیس اداره کار سیرجان در واکنش به تجمع کارگران معدن مس «دره زار روچون» وعده داد: پیگیر حق و حقوق قانونی این کارگران از طریق مجتمع مس سرچشمه هستیم؛ مقرر شد تمامی خواسته های قانونی این کارگران براساس قانون اداره کار از شرکت مس سرچشمه درخواست شود و کارگران به حقوق خود برسند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،۱۸ نوامبر ۲۰۲۱