وزیر خارجه اسرائیل: در صورت لزوم به تنهایی علیه رژیم ایران اقدام می‌کنیم

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در آستانه ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین، هشدار داد که در صورت لزوم اسرائیل آماده است به تنهایی علیه ایران اقدام کند.

او که اخیرا بر لزوم وجود گزینه «تهدید نظامی معتبر» علیه ایران تاکید کرده بود، گفت اسرائيل ترجیح می‌دهد «در چارچوب یک همکاری بین‌المللی» علیه تهران اقدام کند «ولی در صورت لزوم به تنهایی اقدام» می‌کند.

آقای لاپید با اشاره به اینکه اسرائيل بخش‌هایی از اطلاعات مستند در مورد برنامه های هسته ای ایران را به متحدان خود ارائه کرده، گفت: «این اسناد موضع گیری و یا تحلیل ما نیست، بلکه اطلاعات مشخصی است که ثابت می‌کند ایران به شکل سیستماتیک جامعه جهانی را فریب می‌دهد».

وزیر خارجه اسرائيل با ابراز مخالفت دوباره با احیای برجام، گفت تنها هدف جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای، «لغو تحریم‌ها و هزینه کردن میلیاردها دلار ارز خارجی در برنامه هسته‌ای و کمک به گروه‌هایی نظیر حزب الله لبنان و دیگر شبکه های تروریستی در گوشه و کنار جهان است».

مقام‌های دولت اسرائيل در هفته‌های اخیر بارها به قدرت‌های جهانی در مورد طولانی شدن روند مذاکرات، احیای برجام يا امضای توافق دیگری که نتواند پیشرفت فعالیت‌های هسته ای ایران را متوقف کند، هشدار داده‌اند.

وزیر خارجه اسرائیل در سخنرانی امروز خود با تاکید بر اینکه چالش اصلی این کشور در حوزه سیاست خارجی «جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های هسته ای ایران است»، گفت اسرائيل با توافق خوب مخالف نیست ولی «با هرگونه توافقی که کنترل فعالیت‌های هسته‌ای، منابع تامین پول و گردش مالی و شبکه‌های تروریستی وابسته به ایران را تضمین نکند» مخالف است.

او همچنین به رایزنی‌های خود با دولت آمریکا اشاره کرد و گفت در سفرهایش به واشنگتن، مسکو، لندن و پاریس تاکید کرده است که اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به مرز تولید سلاح هسته ای برسد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیرش به تل آویو در ملاقات‌های جداگانه‌ای با نفتالی بنت، نخست وزیر، بنی گانتز، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در مورد بحران هسته ای ایران و مذاکرات احیای برجام گفتگو کرد.

دولت آمریکا با ارزیابی‌های اسرائیل در زمینه توافق هسته‌ای خیلی موافق نیست و معتقد است کماکان دیپلماسی بهترین رویکرد برای حل مناقشه بر سر بر نامه هسته ای ایران است.

جیک سالیوان در اسرائیل گفته بود، آمریکا کماکان بر این باور است که «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

مذاکرات ایران با کشورهای عضو برجام که با حضور غیرمستقیم آمریکا در وین در جریان است، در دو محور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام در جریان است.

تاکنون هشت دور از این مذاکرات انجام شده است و کماکان ارزیابی خوش‌بینانه‌ای درباره چشم‌انداز مذاکرات وجود ندارد.

جیک سالیوان روز اول دی‌ماه با هشدار درباره روند مذاکرات، گفت آمریکا و شرکایش در حال بحث در مورد جدول زمانی برای تداوم دیپلماسی هسته‌ای با ایران هستند و مذاکرات فعلی با تهران ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱