در مورد توان ملايان تصور اشتباه نکنيم!

محمود ابطحی

۱ تير ۱۳۹۸ – ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹

          در روزهای اخیر، خبرگزاری‌های گوناگون حکومت اسلامی با هیاهو و هیجان بسیار از «انهدام بزرگ‌ترین شبکهء جاسوسی آمریکا در جهان» خبر داده اند. این اخبار تبلیغاتی حکومت با سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، از روز دوشنبه ۲۷ خرداد در گفتگویی با تلویزیون حکومتی آغاز و روز بعد با انعکاس سخنان مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در تسنیم، فارس و خبرگزاری‌های دیگر ادامه داده شد.

          پس از خرابکاری‌های ماه گذشته (۲۳ اردیبهشت) که در بندر فجیرهٔ امارات به ۴ کشتی متعلق به کشورهای امارات، عربستان و نروژ آسیب رساند، در هفتهٔ گذشته خبرگزاری‌ها خبر از حمله به دو نفتکش در دریای عمان دادند. این دو نفتکش با فاصلهٔ زمانی ۴۸ دقیقه در ساعت‌های ۶:۱۲ و ۷:۰۰ بامداد به ترتیب در ۲۵ و ۲۸ مایلی بندر ایرانی جاسک مورد حمله قرار گرفتند.

          در حملهٔ نخست که در آب‌های بندر اماراتی فجیره اتفاق افتاده است، حکومت اسلامی از زبان کارشناسان خود در رسانه‌های فارسی و غیره فارسی سعی کرد تقصیر را به گردن اسرائیل بیاندازد. با این هدف از تحلیل‌های روزنامه‌نگار عرب طارق ابراهیم، کارشناس مسائل خلیج فارس، و محمد عباس، کارشناس مسائل نظامی، که در بیروت با شبکهٔ «المیادین»، نزدیک به حزب الله، گفتگو کرده، استفاده نموده است. در تحلیل‌های این دو شخص آمده که این عملیات نیاز به سطح بالایی از اطلاعات و برنامه‌ریزی دارد و بدون تخصص و امکانات فراوان قابل اجرا نبوده است. چنین امکاناتی در اختیار گروه‌های تروریستی نیست و اجرای آن نیازمند نیرویی حرفه‌ای است و از آنجا که در «دکترین امنیتی راهبردی» (ن.ک: اسرائیلیات خرابکاری در فجیره، جوان آنلاین) اسرائیل است که بین کشورهای منطقه درگیری ایجاد کند، باید کار «موساد» اسرائیل باشد. همچنین کیهان خامنه‌ای با نقل بخشی از مقاله عبدالباری عطوان در روزنامهٔ «رأی‌الیوم» نتیجه‌گیری مشابه کرده است. (ن.ک: رای‌الیوم: مقاومت ایرانی‌ها دولت ترامپ را به گدایی انداخته است. – خبر ویژه)

          همچنین عوامل حکومت اسلامی با این تحلیل‌ها سعی کرده‌اند نشان دهند که امارت متحده عربی، برخلاف ادعا‌های شیوخ آن کشور، امنیت شکننده و ضعیفی دارد و با تمام امکاناتی که امریکا و برخی از کشورهای غرب اروپا برای امنیت این کشور اختصاص داده‌اند، موفق به حفظ امنیت نظامی آن نیستند.

          حال پرسش از ملایان حاکم، و سرداران سپاه آنان، این است که با این استدلال‌ها و تحلیل‌های شما، اگر بپذیریم که شما در انفجار‌های دو کشتی در نزدیکی بندر جاسک دست نداشته‌اید این واقعه را چگونه باید تحلیل کنیم؟ آیا باید نتیجه بگیریم اسرائیل آمده پیش چشمان شما هرچه خواسته انجام داده است و شما نتوانسته‌اید مانع آنان شوید؟ ممانعت پیشکش، آیا از دیدن و ضبط وقایع هم عاجز بودید؟

          البته می‌دانیم که چنین نیست؛ زیرا اطلاعات فراهم شده توسط ارتش امریکا به بخش بزرگی از ناظران جهانی ثابت کرده است که انفجارها کار تروریست‌های حکومت اسلامی است و تبلیغات روزهای اخیر حکومت مبنی بر «انهدام شبکهٔ جاسوسی آمریکا» در ارتباط با این موضوع است.

          حکومت اسلامی،که در این ماجرا خود را در برابر کار اطلاعاتی آمریکائیان شکسته خورده می‌بیند، برای حفظ چهرهء خود در میان هواداران اش، مانند دیگر رژیم‌های استبدادی و تمامیت ‌خواه، دست به پروپاگاندا زده است. اگرچه اصل این خبر (با توجه به مقاله‌ای که در دوم نوامبر سال پیش در «یاهو نیوز» آمده است) توسط ۱۱ مأمور «آژانس مرکزی اطلاعات» امریکا تأیید شده است، ارائهٔ آن در این زمان و به این روش، آن را تبدیل به یک دروغ بزرگ می‌کند. این خبر مربوط به سال ۲۰۱۰ است، یعنی نه سال از زمان آن می‌گذرد و حکومت اسلامی هم آن را یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ در صدا و سیمای حکومت پخش کرده است. پس این «تبلیغات»، تلاش حکومت برای فریفتن «خودی‌ها» است، با دادن هدیه‌ای قدیمی در بسته‌بندی نو.

          حضور گستردهٔ عوامل اطلاعاتی امریکا، در ایران و پیرامونِ همدستان حکومت در منطقه و دیگر مناطق جهان، نکتهٔ مهمی است که از همین خبر، فهمیده می‌شود. در مقالهٔ «یاهو نیوز» عنوان می شود که کشف این شبکه توسط حکومت اسلامی، از اخبار دقیقی که امریکائیان از فعالیت‌های هسته‌ای زیرزمینی حکومت ارائه می‌کنند، آغاز می‌شود و دقیقا مربوط به اخبار غنی‌ سازی‌های غیرقانونی حکومت می‌شود و این آن چیزی است ملایان و سپاه را به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای مربوط می‌کند.

          نکتهٔ دیگر که بسیار مهم است، مربوط به حضور «موساد»، نهاد اطلاعاتی اسرائیل، در ایران می‌شود. مأموران امریکایی خبر داده‌اند که  «موساد»، پیش از کشف منابع امریکایی در ایران، از عملیات ضد اطلاعاتی حکومت اسلامی با خبر بوده‌اند و به آنان هشدار داده بوده‌اند. این نشان از حضور گسترده و حتی موفقیت آمیزتر مأموران اسرائیلی در ایران دارد که بارها توسط اسرائیلی‌ها عنوان شده است.       مسئلهٔ دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد نه پیشرفته بودن اطلاعات حکومت که کم کاری و اشتباه امریکائیان بوده است که باعث لو رفتن آنان شده است. دلیل آن بطور خلاصه این است که مأموران امریکایی از یک تکنولوژی بسیار ساده برای ارتباط با یکدیگر در زمان آغاز جنگ با تروریست‌ها در منطقهٔ خاورمیانه بهره می‌بردند که با توجه به ضعف تکنولوژیک گروه‌های تروریستی اسلامی، امنیت لازم را داشته است ولی در برابر دولت‌ها به اندازهٔ کافی امنیت نداشته است. امریکائیان اگرچه از این ضعف آگاه بوده‌اند، همچنان از آن استفاده می‌کرده‌اند. این موضوع از این جهت مهم است که به اشتباه تصور نکنیم ملایان در امری توانسته‌اند پیشرفت کنند. این گروه عقب مانده، کشورمان را از هر دید، به تاریک‌ترین دوران گذشتگان بی‌تمدن خود برگردانده‌اند.

          بر سازمان‌های سکولار دموکرات اپوزیسیون است که گذار از این حکومت استبدادی را با ساختن جبهه‌ء سکولار دموکراسی، گامی به واقعیت نزدیک‌تر کنند و بر ایرانیان سکولار دموکرات است که با پشتیبانی از این سازمان‌ها به ایجاد آلترناتیو سکولار دموکرات سرعت بخشند.  

۱ تير ۱۳۹۸ – ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹