حمله تروریستی موشکی پهبادی حوثی ها به پالایشگاه نفتی عربستان

شبه‌نظامیان حوثی یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی بامداد یکشنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) دست‌کم پنج سایت در عربستان سعودی از جمله تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در جزان و پالایشگاه گاز در شهر بندری ینبع در حاشیه دریای سرخ را هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ این حملات تلفات جانی در پی نداشت. منابع امنیتی سعودی می‌گویند حملات با استفاده از پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز انجام شده است. تعدادی از این موشک‌ها توسط پدافند سعودی شناسایی و در آسمان منفجر شد.

این حملات چند روز پس از آنست که کشورهای خلیج فارس از حوثی‌ها خواستند برای صلح در ریاض پایتخت عربستان مذاکره کنند. قرار بود این مذاکرات بین ۲۹ مارس تا ۷ آوریل برگزار شود.

حوثی‌ها همچنین نقاطی در شهر طائف، یک پمپ بنزین در خمیس مشیط و یک نیروگاه در ظهران الجنوب را هدف قرار دادند.

حوثی‌ها در دو سال گذشته با پشتیبانی تسلیحاتی جمهوری اسلامی دائم به به عربستان و امارات حمله کرده‌اند.

این دو کشور قصد دارند برای تقویت سیستم‌های پدافندی خود در برابر تهدیدات جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران از اسرائیل کمک بگیرند.

شبکه العربیه گزارش داد ائتلاف عربی دست‌کم ۴ فروند پهپاد انتحاری را سرنگون کرده است.

در این حملات ایستگاه تصفیه آب‌ در شهر الشقیق از توابع جازان نیز هدف قرار گرفته است.

در بیانیه‌ی نیروهای ائتلاف، تنش‌افزایی شبه‌نظامیان حوثی و اقدامات خصمانه‌های آنها علیه تاسیسات اقتصادی و مناطق شهری در خاک سعودی به عنوان رویکرد خصومت‌آمیز این گروهِ مورد حمایت رژیم ایران در مخالفت با تلاش‌ها و طرح‌ابتکار صلح یمن توصیف شده و واکنش حوثی‌ها به فراخوان دولت‌های عربی برای میزبانی مذاکرات صلح یمن در ریاض به شمار می‌رود.

از اولین اقدامات دولت بایدن پس از قدرت گرفتن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ خارج کردن حوثی‌ها در سال ۲۰۲۱ از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا بود هرچند این اقدام با مخالفت‌های زیادی از جانب کشورهای عربی منطقه و همچنین جمهوریخواهان در آمریکا قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود بازبینی خروج حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی در راستای بازگرداندن آنها به میز مذاکره و آسان‌تر شدن ارسال کمک‌‌های بشردوستانه به مردم آن مناطق است. دولت جدید آمریکا گمان می‌کرد که خارج کردن حوثی‌‌ها از فهرست سازمان‌‌های تروریستی مسیر گروه‌‌های امدادی، سازمان ملل و صلیب سرخ برای ارسال کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم جنگزده یمن را تسهیل می‌‌کند اما فعالیت‌های مخرّب آنها را تشدید کرد.

در یک سال گذشته به دنبال افزایش حملات حوثی‌ها علیه عربستان و یمن، بارها از آمریکا درخواست شد که بار دیگر آنها را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن،  ۲۱ مارس ۲۰۲۲