اکسیوس: آمریکا از اسراییل خواست جایگزینی برای برجام معرفی کند

اکسیوس به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسراییلی گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل و دیگر مقامات این کشور خواسته است جاگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران معرفی کنند که غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند.

براساس این گزارش، پس از ماه‌ها مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، متن توافق هسته‌ای تقریبا نهایی شده است. آخرین موانع برجای مانده درخواست تهران از دولت بایدن برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی است.

این در حالی است که اسراییل و شماری از متحدان عرب آمریکا در منطقه با بازگشت دولت بایدن به برجام مخالفند.

اکسیوس می‌گوید مقامات آمریکایی و اسراییلی در نشست‌های اخیر خود مساله ایران را در کانون توجه قرار دادند و باوجود اختلاف‌نظر‌ها، مذاکرات روز یکشنبه بنت و بلینکن در فضای متشنجی انجام نشده است.

بلینکن در این نشست از بنت خواست که گزینه جایگزینی برای توافق هسته‌ای و اینکه چگونه می‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، ارایه کند.

این گزارش حاکی از آن است که بنت در پاسخ به بلینکن گفته است، در صورتی که آمریکا و اروپا فشار تحریم‌ها علیه ایران را تا سطح تحریم‌های روسیه افزایش دهند، جلوگیری از حرکت ایران به سوی غنی‌سازی ۹۰ درصدی امکان‌پذیر است.

بنت همچنین به بلینکن گفت که توافق هسته‌ای تنها مانند یک چسب‌زخم عمل می‌کند و راه‌حلی کوتاه‌مدت است. همزمان میلیارد‌ها دلار در اختیار ایران قرار می‌دهد تا به فعالیت‌های خود و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه ادامه دهد.

بنت به بلینکن گفت: «این ما هستیم که درمنطقه باید با این مشکلات مواجه شویم.»

این در حالی است که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده امور برجام روز یکشنبه در تهران بود تا به گفته اکسیوس راه مصالحه‌ای برای درخواست تهران مبنی بر حذف نام سپاه از سازمان‌های تروریستی پیدا کند. او سپس به واشینگتن سفر کرد و با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد که پیش‌تر گفته بود نمی‌تواند دستیابی به توافق هسته‌ای را تضمین کند.

مذاکرات هسته‌ای با ایران که در یک سال اخیر پس از به قدرت رسیدن جو بایدن ادامه داشت، دو هفته پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین در نیمه اسفندماه ۱۴۰۰ متوقف شد. این تعلیق پس از آن ایجاد شد که مسکو در نتیجه اعمال تحریم‌های بین‌المللی به دلیل حمله به اوکراین، خواستار تضمین منافع خود در برجام شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ مارس ۲۰۲۲