دستور وزیر کشور برای پایان دادن به عملیات جستجو و انجام «تصمیم نهایی»

در حالی که فرماندار ویژه آبادان امروز از «بیرون آوردن ۲ پیکر دیگر» از زیر آوار ویرانه‌های ساختمان متروپل خبر داد و رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفته است که «به دستور وزیر کشور، جست‌وجو تا حدودی تمام شده است» اما همچنان برخی خانواده‌ها در انتظار تعیین وضعیت افراد مفقود شده هستند.

احسان عباسپور، معاون استاندار خوزستان روز شنبه چهاردهم خردادماه به خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفته است که رفته رفته به «مراحل پایانی» عملیات آواربرداری ساختمان متروپل نزدیک می‌شویم تا «تصمیم نهایی» برای باقیمانده این ساختمان گرفته شود.

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه تاکنون «‌۳۷ نفر» در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، درباره بیرون آوردن «۲ پیکر» دیگر از زیر آوار در ساعات ابتدایی شنبه، گفته است: «باید منتظر اعلام نهایی پزشک قانونی در خصوص هویت اجساد کشف شده بود.»

از سوی دیگر، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از «پایان ماموریت» نیروهای این سازمان در محل حادثه متروپل آبادان بعد از «۱۳ روز فعالیت شبانه‌روزی» خبر داده است.

ابراهیم قنبری با اعلام اینکه امروز به دستور وزیر کشور جست‌وجو تا حدودی تمام شده، به خبرگزاری «ایسنا» گفته است: اما «چند گروه از آتش‌نشانی آبادان و چند شهر دیگر»، در حال جست‌وجو هستند تا «اگر پیکرهایی پیدا شد»، به خانواده‌ها تحویل بدهند.

سرحان خلف‌دخت،‌ رئیس آتش نشانی ناحیه کوت عبدالله شهر اهواز نیز که در این عملیات آواربرداری حضور دارد، اظهار داشته است که در «طبقه منفی یک» ساختمان ویران شده مترو، هنوز زیر تلی از آوار پیکر برخی از کارگرانی که روی این ساز کار می‌کردند، مانده ا‌ست.

در این حال، شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نهم خردادماه اعلام کرده بود که «قرارگاه خاتم الانبیاء» سپاه پاسداران بخش‌های باقی مانده این ساختان ۱۱طبقه را تخریب» خواهد کرد.

در حالی که روزها و شب‌های گذشته تجمعات اعتراضی در آبادان و برخی شهرهای دیگر در اعتراض به مدیریت ناکارآمدی شهری و ملی که موجب بروز چنین فاجعه‌ای شده برگزار و با سرکوب نیروهای نظامی روبرو شد، مراسمی در «محوطه برج میلاد» تهران تحت عنوان «همدردی با مردم داغدیده آبادان» برگزار شد که واکنش‌های زیادی را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

کاربری در این رابطه طی توییتی خطاب به برگزار کنندگان این برنامه نوشت «چگونه جنایت را عادی سازی کنیم؟» و با مخاطی قرار دادن شرکت کنندگان در آن، متذکر شده است که «چهارتا شمع روشن کنیم و همه چیز رو به عزا تبدیل کنیم.»

این ساختمان روز دوشنبه دوم خردادماه برج تجاری و اداری یازده طبقه «متروپل» که بخشی از آن در حال بهره‌برداری و بخشی دیگر در حال تکمیل سازه بود، به دلیل آنچه «عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز» و «نبود نظارت نهادهای شهری» همچنین «فساد میان بخش‌های مجری و ناظر» عنوان شد، فرو ریخت و بسیاری از شهروندان زیر آوار آن ماندند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۵ ژوئن ۲۰۲۲