زلنسکی روسیه را به حمله «وحشیانه» به اودسا متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از حمله موشکی روسیه به بندر اودسا، این کشور را به “وحشی‌گری” متهم کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی این حمله یک توافق مهم بین روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین، تنها ساعاتی پس از امضا شده بود، اکنون در خطر قرار گرفته است.

مسکو تا این لحظه در مورد این حمله اظهار نظری نکرده و کی‌یف گفته است که با وجود نقض آشکار توافق از سوی طرف روسی، آماده از سرگیری صادرات غلات است.

با این حال دیروز آقای زلنسکی گفت که این حمله نشان می‌دهد که چگونه نمی‌توان به مسکو برای پایبندی به توافق اعتماد داشت.

او در عین حال متعهد شد که برای دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی که بتواند در آینده چنین موشک‌هایی را ساقط کند، تمام تلاشش را انجام خواهد داد.

اوکراین صادرکننده عمده غلات است، اما به دلیل جنگ حدود ۲۰ میلیون تن غلات در بنادر این کشور گیر افتاده و به دلیل حملات روسیه قادر به صادر کردن آن نیست.

تمام این مسائل منجر به کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت در سراسر آفریقا که معمولاً برای گندم به اوکراین و روسیه متکی هستند، شده است.

بر اساس توافقی روز جمعه بین اوکراین و روسیه امضا شد، مسکو موافقت کرد تا زمانی که محموله‌های غلات در حال ترانزیت هستند، بنادر را هدف قرار ندهد.

اما به گفته مرکز فرماندهی جنوب ارتش اوکراین، تنها چند ساعت پس از امضای توافق، دو موشک به بندر اودسا اصابت کرد و دو موشک دیگر نیز توسط سامانه‌های پدافند هوایی ساقط شدند.

ارتش اکراین گفته است که این حمله خسارت قابل توجهی به بندر وارد نکرده است.

این حمله به طور گسترده‌ای از سوی جامعه جهانی محکوم شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه را به تشدید بحران جهانی غذا متهم کرد و گفت که این حمله «تردید جدی» در اعتبار پایبندی روسیه به معاهده تازه امضا شده را ایجاد کرده است.

او روز شنبه گفت: «روسیه باید تجاوزات خود را متوقف کند و توافقی که برای صادرات غلات را امضا کرده، به طور کامل اجرا کند.»

کرملین تاکنون هیچ اظهارنظری در مورد این حمله به صورت علنی نداشته، با این حال دولت ترکیه که میانجی این توافق بوده، گفته است که مقامات روسیه مسئولیت آن را رد کرده‌اند.

هولوسی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت که «در تماس ما با روسیه، روس‌ها به ما گفتند که آنها مطلقاً هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و این موضوع را بسیار دقیق و با جزئیات بررسی می کنند.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۴ جولای ۲۰۲۲