«ضرب و شتم» سپیده رشنو و ناهید شیرپیشه در زندان؛ ناظران: «شکنجه» است

گزارش‌های حقوق بشری حاکی از «ضرب و شتم» ناهید شیرپیشه در زندان کچویی کرج و سپیده رشنو پیش از اعترافات اجباری تلویزیونی است؛ هم‌زمان، نرگس محمدی از سازمان‌های حقوق بشری خواسته در مقابل نقض حقوق اولیه زندانیان سکوت نکنند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه ۱۳ مرداد به نقل از منبع آگاه گزارش داد سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار مخالف حجاب اسلامی که چند روز قبل اعترافات اجباری او از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد، پیش از آن «ضرب و شتم» شده بود.

بنا بر این گزارش، خانم رشنو شامگاه ۳۰ تیر «همراه با تعداد زیادی مأمور» به بیمارستان طالقانی تهران برده شده تا «به‌دلیل خطر خون‌ریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکم از او عکس‌برداری شود» و همان شب نیز به بازداشتگاه بازگردانده شده است.

هرانا در این گزارش تأکید کرده که سپیده رشنو حین انتقال به بیمارستان دچار «کاهش فشار خون» و «بی‌رمق» با «دشواری در حرکت» بوده است و مأموران امنیتی حین معاینه نیز او را با پزشک تنها نگذاشتند و اجازه ندادند دیگران با این زندانی سیاسی صحبت کنند.

این وب‌سایت حقوق‌بشری در گزارشی دیگر از «ضرب و شتم» ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از جان‌باختگان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، در زندان کچویی کرج خبر داده است.

هرانا با تأکید بر رعایت نشدن «اصل تفکیک جرایم» گزارش داد که خانم شیرپیشه «توسط یکی از زندانیان متهم به جرایم خشن در بند قرنطینه» این زندان «ضرب و شتم» شده است.

به گفته «منبع مطلع» زندانی مذکور گلوی خانم شیرپیشه را فشار داده و با «دخالت مسئولان زندان» از حمله دست کشیده است.

برخی کاربران در رسانه‌های اجتماعی «ضرب و شتم» این دو زندانی سیاسی را «شکنجه» دانسته‌اند.

از جمله سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا از جان‌باختگان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸، در واکنش به این گزارش‌ها در توییتی نوشت: «در کمتر از یک ساعت هم خبر ضرب‌ و شتم ناهید شیرپیشه را شنیدیم و هم خبر خون‌ریزی داخلی سپیده رشنو را. دقیقه به دقیقە جمهوری اسلامی همین است: قتل‌عام، خون‌ریزی، ضرب‌وشتم، سرکوب، انفرادی و شکنجه؛ آن‌ها از همان اول هم هیچ در‌ چنته نداشتند؛ فقط برای غارت، خون‌ریزی و خانەخرابی‌مان آمده بودند!»

روز دوشنبه ۲۰ تیر شماری از نزدیکان جان‌باختگان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ از جمله ناهید شیرپیشه و مهرداد بختیاری مادر و عموی پویا بختیاری، سعید دامور برادر وحید دامور، رحیمه یوسف‌زاده مادر نوید بهبودی، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور، سکینه احمدی مادر ابراهیم کتابدار و ایران الله‌یاری مادر مهرداد معین‌فر بازداشت شدند و هرچند تعدادی از آنها در روزهای بعد آزاد شدند، اما دست‌کم ناهید شیرپیشه، مهرداد بختیاری، محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌زاده همچنان در بازداشت هستند.

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر زندانی، در نامه‌ای با اعلام این که بیش از ۵۰ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین به سر می‌برند، گفت که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

به گفته خانم محمدی، شمار این زندانیان که از «گرایش‌های مختلف سیاسی و عقیدتی» هستند، «در تاریخ این بند بی‌سابقه» است و «نشانه‌ای از شدت گرفتن سرکوب حکومت است که روز به روز بیشتر می‌شود.

سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، با اشاره به افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا، اضافه کرده است، برخی از زندانیان «علائم بیماری» دارند، اما از آنها «تست گرفته نشده است.»

نرگس محمدی وظیفه فعالان و سازمان‌های حقوق بشری دانسته که جمهوری اسلامی را به رعایت حقوق بشر وادار کنند و «در مقابل نقض حقوق اولیه زندانیان سکوت» نکنند و «از حقوق قانونی زندانیان سیاسی و عقیدتی» و همچنین «حق سلامت» آنها دفاع کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ اگوست ۲۰۲۲