نماینده تهران می‌گوید هیچ‌یک از خطوط قرمز ایران در متن توافق احتمالی نیست

بر اساس روایتی که علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از متن پیشنهادی برای توافق هسته‌ای ایران ارائه داده، هیچ کدام از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی در آن گنجانده نشده و همزمان حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مؤسسه کیهان می‌گوید مذاکرات هسته‌ای «هرگز به نقطه‌ای نخواهد رسید».

علی خضریان روز یکشنبه در توئیتی نوشت که «خط قرمز» جمهوری اسلامی مبنی بر رفع تحریم‌های برجامی و راستی‌آزمایی آن پیش از گام‌های کاهشی هسته‌ای ایران، در متن پیشنهادی رعایت نشده و «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به خود آمریکا سپرده شده» است.

او همچنین نوشت اصرار ایران بر ارائه تضمین از سوی آمریکا برای عدم خروج دوباره از توافق و اعمال نکردن مکانیسم ماشه نیز «تاکنون در متن توافق اخذ نگردیده است».

این نماینده مجلس درباره مرحله‌ای دیگر از توافق احتمالی احیای برجام که در آن ایران مجاز است تا سقف ۵۰ میلیون بشکه نفت بفروشد، نوشت آمریکا باید خریدار نفت ایران را تأیید کند و همچنین ایران نمی‌تواند «ارز دریافتی را به ارز دلخواه خود حتی غیر از دلار و یا یورو تبدیل کند».

او همچنین نوشت در صورت توافق، همچنان بیش از ۱۶۰۰ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی در فهرست تحریم‌ها باقی می‌مانند و پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بسته نمی‌شود.

همزمان حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز یکشنبه ۱۳ شهریور منتشر شد، نسبت به توافق احیای برجام ابراز بدبینی کرد.

او گفت که تنها راه پیش‌روی جمهوری اسلامی، خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) است و ماده ۱۰ این معاهده نیز «این حق را برای تمام کشورهای عضو قائل شده است».

این اظهارات پس از آن مطرح شده که سخنگوی کاخ سفید روز جمعه هشدار داد که هیچ شرطی نمی‌تواند میان احیای برجام و تعهدات تهران بر اساس ان‌پی‌تی وجود داشته باشد.

جمهوری اسلامی بارها خواستار آن شده که همزمان با توافق احیای برجام، پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته‌ای و سایت‌های اعلام نشده ایران بسته شود.

اما شریعتمداری آژانس را متهم کرد که «به بهانه فعالیت هسته‌ای اعلام نشده» قصد دارد «بازرسی‌های فراگیر از مراکز نظامی» ایران انجام دهد و «اطلاعت نظامی ایران» را به آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای اروپائی ارائه کند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده که جمهوری اسلامی درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران همکاری نمی‌کند و یک قطعنامه نیز در این زمینه در شورای حکام آژانس به تصویب رسید.

در حالی که گزارش‌ها حاکی است ایران در پاسخ تازه خود به نظرات آمریکا، بار دیگر شرط احیای توافق هسته‌ای را بسته شدن پرونده نظارت‌های پادمانی دانسته، چند مقام آمریکایی به پلیتیکو گفتند این پاسخ ایران، مذاکرات احیای برجام را «در خطر» قرار داده است.

به نظر می‌رسد ایران قصد دارد از شرایط موجود ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، برای اعمال فشار بیشتر در زمینه خواسته‌های خود استفاده کند.

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز یکشنبه در توئیتی آنچه را او «ابهامات یا خلأهای متن» پیشنهادی توافق خواند، رد کرد و نوشت «ایران صبور خواهد بود».

او با اشاره ورود انرژی ایران به بازارهای جهانی در پی یک توافق احتمالی افزود: «زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۵ سپنامبر ۲۰۲۲