آغاز اعتصاب در کردستان و اصفهان؛ اعتراض دانش آموزان

دانش‌آموزان دختر با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و مقنعه‌ها به دست در خیابان

در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی، دانشجوهای دختر و پسر که قبلاً سلف‌هایشان جدا بود، روز سه‌شنبه در کنار یکدیگر نشستند و دختران مقنعه‌هایشان را درآوردند و شعار دادند.

تحصن در دانشگاه
این در حالی است که بنا به اعلام شورای صنفی دانشجویان کشور، در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران جهت جلوگیری از ادامه اعتصاب دانشجویان «تدابیر غیرمعمول و نوظهوری در دست اقدام است» و با تماس تلفنی با خانواده دانشجویان به آنان اخطار می‌دهند.

آن هیدالگو، شهردار پاریس، ویدئو کلیپی را همراه با شعار «زن زندگی آزادی» در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده که در ابتدای آن آمده است: «پاریس از زنان ایرانی که برای حقوق و آزادیشان مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند.»

در این ویدئو کلیپ قسمتی از شعر عتیق رحیمی، نویسنده سرشناس افغان و برنده جایزه گنکور، که درباره اعتراضات زنان ایران سروده شده توسط آریانا وفاداری خوانده می‌شود:

«بیش از ۸۰ کشته» در زاهدان
فعالان بلوچ گزارش داده‌اند که آمار کشته‌شدگان تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به نمازگزاران در زاهدان به «بیش از ۸۰ نفر از جمله دو کودک» رسیده است.

فرزین کدخدایی، فعال بلوچ ساکن آلمان، در حساب توئیتر خود نوشت که با احراز هویت دو کودک ۱۲ و ۱۴ ساله به نام جواد پوشه فرزند احمد و سُدیس کشانی، تعداد کشته‌شدگان تیراندازی روز جمعه گذشته در زاهدان نام همه ۸۲ کشته‌شده در این تیراندازی را نوشته است.

شروع اعتصاب و اعتراض در سقز و سنندج
گزارش‌ها از سقز در استان کردستان حاکی از اعتصاب معلمان در مدارس و همچنین تجمع اعتراضی دختران دانش‌آموز در خیابان است.

دختران دانش‌آموز در خیابان شعار می‌دهند «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و مردم آنان را تشویق می‌کنند.

در سنندج نیز معلمان با انتشار عکس‌های دسته‌جمعی به اعتصابات پیوسته‌اند.

اعتصاب در اصفهان
بر اساس ویدئوهای که روز سه‌شنبه ۱۲ مهر منتشر شده، کسبه خیابان طالقانی در اصفهان اعتصاب کرده‌اند.

در روز های اخیر فراخوان‌های متعددی برای اعتصابات سراسری در اعتراض به حکومت ایران منتشر شده است.

صبح سه‌شنبه تصاویری از تحصن دانشجویان علوم پزشکی گیلان در شبکه‌های منتشر شد با پلاکاردهایی مثل «پف‌فیل آجیل نمی‌شه، بسیجی دانشجو نمی‌شه» و «آمبولانس وسیله‌ای است برای حمل بیمار».

در دو هفته گذشته گزارش‌های مستند متعددی از استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس برای جابه‌جایی نیرو و همچنین معترضان بازداشتی منتشر شده است.

پاسخ نماینده آمریکا به ادعای خامنه‌ای
نماینده ویژه دولت آمریکا در مبارزه با یهودستیزی، در پاسخ به اظهارات دیروز علی خامنه‌ای که اعتراضات سراسری را «کار دستگاه‌های جاسوسی و سیاست‌گذاران عنود خارجی» اعلام کرد، نوشت که «زن‌ستیزی حکومت» ایران به اعتراضات کنونی در کشور دامن زده است.

خانم لیپستات در حساب توئیتر خود در پاسخ به یک توئیت حساب رسمی خامنه‌ای درباره اعتراضات نوشت: «او [خامنه‌ای] می‌تواند «صهیونیست‌ها»، آمریکا یا هر کس دیگری را مقصر بداند، اما برای جهان و مردم ایران واضح است که زن‌ستیزی خشونت‌آمیز رژیم او باعث شعله‌ور شدن این اعتراضات تحت رهبری زنان شد.»


واکنش وزیر خارجه کانادا به سرکوب اعتراضات
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دانشجویان دانشگاه شریف در شامگاه یکشنبه، در توئیتر نوشت: «گزارش‌ها مبنی بر بازداشت خشونت‌آمیز دانشجویان در دانشگاه شریف در تهران عمیقاً نگران‌کننده است. استفاده از زور علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز مطلقاً غیرقابل‌توجیه است. این نمونه دیگری از بی‌توجهی حکومت ایران به حقوق بشر است.»

دولت کانادا روز دوشنبه اعلام کرد ۹ نهاد و ۲۵ فرد را به‌دلیل نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب اعتراضات تحریم کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۴ اکتبر ۲۰۲۲