افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان در ایران

رئیس اتحادیه نانوایی روز شنبه ۳۰ مهرماه از افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه طبخ نان در ایران خبر داد.

محمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت٬ هزینه کارگری، مواد اولیه روغن، افزودنی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرد و نانوایان برای تامین این هزینه ها مجبور شدند از جیب خرج کنند چرا که نرخ نان‌ها متناسب با هزینه‌ها تغییر نکرد.

بگفته او، با افزایش نرخ ماکارونی و سایر غلات و مقایسه قیمت این اقلام با نان، مردم به این نتیجه رسیدند که بهتر است نان را جایگزین غلات کنند.

محمد سلیمانی در پاسخ به این پرسش که این روزها شاهد صف‌های طولانی در نانوایان هستیم، گفت: بعد از آزادسازی نرخ آرد نانوایان فانتزی بخشی از مردم که نیازشان را با این نوع نان‌ها تامین شد خریدار نان سنتی شدند و مصرف این نان ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

دولت ابراهیم رئیسی اردیبهشت امسال قیمت آرد را ۱۰ برابر کرد، اما مدعی شد قیمت دیگر اقلام تولیدی از آرد، مانند نان، همچنین غلات افزایش نخواهد یافت.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می‌گوید٬ کارگروه آرد و نان آنالیز قیمت نانوایان را بررسی و تصویب کرد که دولت ۸۰ درصد از هزینه‌های نانوایان را برای آنها واریز کند و این مهم به تایید سازمان حمایت نیز رسید و برای اجرا به وزارت کشور فرستاده شد وزارت کشور هنوز موافقت و عدم موافقت خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۲