خامنه‌ای از نخست‌وزیر عراق خواست اقتدار دولت مرکزی را به «مناطق گسترش دهد»

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق که به تهران سفر کرده، در نشست رسانه‌ای با ابراهیم رئیسی گفت دولتش اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به این موضع نخست‌وزیر عراق، روز سه‌شنبه ۸ آذر در دیدار با او گفت: «متأسفانه اکنون این اتفاق در برخی مناطق عراق روی می‌دهد و تنها راه‌حل آن این است که دولت مرکزی عراق اقتدار خود را به آن مناطق نیز گسترش دهد».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، هم روز سه‌شنبه در نشست خبری بر «توافقات و اراده مشترک» دو کشور برای مبارزه با «گروه‌های تروریستی» تأکید کرده بود.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در حالی صورت گرفته که سپاه پاسداران در هفته‌های اخیر مواضع کُردهای مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم خودمختار کردستان عراق را بمباران کرده است.

روز ۳۰ آبان، هم‌زمان با از سر گرفته‌شدن حمله موشکی به این مواضع، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد اعلام کرد که تهران یک ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای «خلع سلاح احزاب مسلح کُرد ایرانی» به دولت عراق و اقلیم کردستان داده است.

احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی با این حملات به دنبال کشاندن تنش‌های داخلی خود در مواجهه با اعتراضات مردم به خارج از مرزهای خود است.

مذاکرات دوجانبه برای تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور توسعه همکاری‌های تهران و بغداد در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی، از دیگر اهداف سفر نخست‌وزیر عراق به تهران ذکر شده است.

با این حال علی خامنه‌ای در دیدار با نخست‌وزیر عراق با انتقاد از به مرحله عمل نرسیدن تفاهم‌های قبلی گفت که «باید در مورد همه تفاهم‌ها به‌ویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی و مبادلات کالا و ارتباطات ریلی به سمت عمل و اقدام پیش برویم».

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲