خودرو طی ۲۰ روز ۴۰ درصد گران شد و تا ۹۰ روز دیگر، ۶۰ درصد گران می‌شود

در ۲۰ روز گذشته، قیمت خودرو در ایران ۴۰ درصد افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آینده نیز ۶۰ درصد افزایش یابد. مقام‌های وزارت صنعت و معدن و تجارت هم همچنان مشغول ارائه توضیحات و توجیهاتی‌اند که مانع این روند افزایش قیمت نیست.

ابراهیم مددیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تبریز، روز دوشنبه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، این رشد و پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو را مطرح کرد. او از افزایش ۴۰ درصدی بهای خودرو در ایران سخن به میان آورد و پیش‌بینی کرد که تا سه ماه آینده، قیمت‌ها در این بازار ۶۰ درصد دیگر بالا رود.

به گفته او، خودرو کوئیک که ۲۰ روز پیش حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شد، در حال حاضر ۲۸۰ میلیون تومان شده و قیمت تیبا صندوق‌دار از ۱۹۸ میلیون تومان به حدود ۲۸۲ میلیون رسیده است.

این مقام‌ مسئول اضافه کرد پژو۲۰۶ تیپ ۲ که در کارخانه ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شد، در حال حاضر در بورس کالا، ۳۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با وجود اینکه رضا فاطمی امین، سکاندار آن، به دلیل تلاطم بازار خودرو از مجلس کارت زرد دریافت کرده، ادعای افزایش عرضه خودرو و کاهش قیمت‌ها در این بازار در آینده‌ای نه‌چندان دور را مطرح کرده است.

این وزارتخانه یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو‌ها در هفته‌های اخیر را رشد ۱۷ درصدی نرخ دلار در آذر ماه می‌داند که بر بازار خودرو هم تاثیر گذاشته است.

در بخش دیگری از توجیه‌های این وزارتخانه، آمده که معضل بازار خودرو از سال ۱۳۹۷ تاکنون وجود داشته و کاهش تولید، تولید خودروهای ناقص، تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای و فعالیت دلال‌ها را از جمله عوامل تشدید این معضل برشمرده است.

بر اساس آمار‌ها و گزارش‌ها، قیمت خودرو در ایران در آذرماه، ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و این روند با وجود اعلام خبر واردات قریب‌الوقوع خودرو، همچنان ادامه دارد.

رضا فاطمی‌امین به همراه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، و علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی، سه راس مهم تیم اقتصادی دولت سیزدهم محسوب می‌شوند که در کنار محمد مخبر، معاون اول، و مسعود کاظمی، سازمان برنامه و بودجه، تاکنون نتوانسته‌‌اند بحران اقتصادی ایران را کنترل کنند. نتیجه سیاست‌های یک سال گذشته آن‌ها آشکار می‌کند که نه‌تنها مشکلات و تنگناهای اقتصادی مردم ایران کنترل و متوقف نشده‌، بلکه روزبه‌روز بدتر شده و آینده‌ای تیره‌وتار پیش‌ روی ملت قرار داده است.

کلاف فساد و ناکارامدی صدر تا ذیل جمهوری اسلامی که روز‌به‌روز پیچیده‌تر و سردرگم‌تر می‌شود، با اعتراض‌های گسترده مردم ایران همراه شده و شکاف ملت-دولت را به عمقی بی‌سابقه‌ای رسانده و مسئله عبور از کلیت نظام را به میان کشیده است. امروز مردم ایران می‌گویند دیگر حاضر نیستند چنین شرایطی را تحمل کنند و معتقدند حاکمان کنونی صلاحیت ماندن در قدرت را ندارند و باید جای خود را به نظامی آزاد و کارآمد و مسئول بدهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲