فرمانده ستاد ارتش اسرائیل تغییر کرد؛ هشدار نتانیاهو به جمهوری اسلامی

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۲۶ دی در مراسم آغاز به کار رئیس جدید ستاد ارتش کشورش سوگند خورد که «صبر نکند تا دشمن شمشیر تیز خود را بر گردن اسرائیل بگذارد».

به گزارش اسرائیل‌هیوم و یدیعوت آحرونوت، هشدار بنیامین نتانیاهو به «رژیم ملایان در تهران» بود. او افزود که اسرائیل در هر زمان که لازم باشد برای دفاع از منافع خود اقدام خواهد کرد.

ژنرال هرتزی لوی از روز دوشنبه جانشین آویو کوخاوی شد. دوره ریاست ستاد ارتش در اسرائیل سه سال است که معمولا برای یک سال دیگر هم تمدید می‌شود.

ژنرال کوخاوی که پس از حدود ۴۰ سال نظامی‌گری روز دوشنبه اونیفورم ارتش را از تن به‌در آورد، در آخرین مصاحبه‌های خود با رسانه‌های اسرائیل گفت که کشورش و متحدین هنوز راه‌هایی برای بازداشتن برنامه اتمی ایران در اختیار دارند.

آقای کوخاوی همچنین گفت که ارتش اسرائیل در دوران فرماندهی او سه طرح را برای «خنثی کردن» برنامه اتمی ایران آماده‌سازی کرد و برای آن تمرینات زیادی انجام داد و رزمایش‌های هوایی در ادامه سال نیز در این چارچوب ادامه خواهد یافت.

رئیس جدید ستاد ارتش اسرائیل در حالی کار خود را آغاز کرد که اختلافات داخلی اسرائیل بر سر دولت تازه بنیامین نتانیاهو و اقدامات آن، عمیق شده و ژنرال کوخاوی در رویه‌ای بی‌سابقه در حالی که هنوز ریاست ستاد ارتش بود، در روزهای گذشته در این‌باره سخن گفت. اظهارات او با پاسخ تند برخی از دولتمردان راست‌گرا روبرو شد.

با این حال، ژنرال ذخیره یوآو گالانت، وزیر جدید دفاع، روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار ژنرال لوی گفت که ارتش از کشمکش‌های سیاسی به دور خواهد ماند.

هرتزی لوی، ۵۵ ساله، بیست و سومین ریاست ستاد ارتش از زمان برپایی اسرائیل است. او پیش از این معاون ریاست ستاد و نیز یک دوره فرمانده امان، سازمان اطلاعات نظامی ارتش بوده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳